Budowa II linii metra

Testy systemów, objazdy na Zaciszu

Miesiące dzielą nas od pierwszego przejazdu pasażerów nowym odcinkiem II linii metra na Targówku, który obejmuje trzy stacje – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka. Nic więc dziwnego, że na stacjach tych trwają gorączkowe testy systemu sterowania ruchem i systemu pożarowego.

System sterowania ruchem testowany jest pod kątem właściwego, dwukierunkowego transferu danych między urządzeniami rozmieszczonymi w tunelach a składami pociągów metra. Oznacza to ni mniej ni więcej, że podziemnymi tunelami metra na Targówku jeździ już pociąg.

Ruszyła maszyna po szynach ospale

Na razie pociąg porusza się bardzo powoli, by testy były w maksymalnym stopniu dokładne. Bezpieczeństwo ponad wszystko. Stopniowo pociąg będzie przyspieszał, by ostatecznie testować system przy prędkości docelowej. Niemniej ważne są testy systemu pożarowego. Sprawdzana jest zdolność oddymiania urządzeń znajdujących się na stacji Targówek Mieszkaniowy. Badana jest wydajność gigantycznych wentylatorów, które służą do natychmiastowego usuwania dymu zarówno z tuneli, jak i ze stacji. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie planom budowniczych, ten odcinek metra będzie gotowy już w maju, jednak nie pojedziemy nim od razu – odbiory końcowe i procedury oddawania metra do użytkowania potrwają z pewnością kilka dobrych tygodni. Przypominamy, że odbiory centralnego odcinka metra trwały aż pół roku. Wszyscy mają nadzieję, że w tym przypadku tak nie będzie.

Praca wre

Warto w tym miejscu przyjrzeć się pracom wykonywanym na poszczególnych stacjach. W stu procentach gotowa jest stacja Szwedzka (C16). Na stacji Targówek Mieszkaniowy (C17) prace wykończeniowe w pomieszczeniach technicznych i technologicznych są zaawansowane w 97 procentach. Mniej więcej w 90 procentach wykonane zostały prace wykończeniowe w strefie ogólnomiejskiej oraz w hali odpraw i hali peronowej, skończył się montaż instalacji sanitarnych – kanalizacji pod posadzką, lokalnej i podstawowej wentylacji, instalacji gaszenia gazem i klimatyzacji. Trwają prace odtworzeniowe ulicy Ossowskiego. Na stacji Trocka (C18) zakończono malowanie, układanie podłóg i sufitów w pomieszczeniach stacji, dobiegają końca prace wykończeniowe w pomieszczeniach torów odstawczych i układanie kamiennej posadzki w hali odpraw, zakończono wykonywanie okładzin ścian na peronie, zbliża się do końca układanie kamiennej posadzki w hali odpraw i w strefie ogólnomiejskiej oraz okładzin ścian wejść na stację, a także podwieszanych sufitów w hali odpraw. Zakończył się montaż instalacji sanitarnych i tzw. biały montaż, wciąż jeszcze trwa zagospodarowywanie terenu wokół stacji.

Armagedonu ciąg dalszy

Jak wiadomo to nie koniec budowy metra na Targówku. Powstaną tu trzy kolejne stacje - Zacisze (C19), Kondratowicza (C20) i Bródno (C21) wraz z tunelami szlakowymi, trzema wentylatorniami i komorą demontażową. Łączna długość tego odcinka to 3,9 km. Problemy komunikacyjne i daleko idące zmiany w organizacji ruchu potrwają więc jeszcze kilka lat. A zaczęły się już w nocy z 29 na 30 marca, kiedy to w związku z kolejnym etapem budowy stacji Zacisze w rejonie prac została wprowadzona nowa organizacja ruchu. Autobus 512 został poprowadzony nową trasą - pojedzie prosto Codzienną i skręci w Blokową, gdzie zlokalizowany zostanie przystanek dla wysiadających, zaś przystanek dla wsiadających będzie się znajdował na Codziennej. Na tę ulicę autobus wróci ulicami Gliwicką i Ogrodniczą.

Na trzy miesiące wyłączone z ruchu będą skrzyżowania ulic Figara, Codziennej, Rolanda i Spójni, gdzie w przyszłości będą się znajdowały wyjścia ze stacji metra. Pod ulicą Figara powstanie ponadto korpus podziemnej stacji Zacisze. Objazd tego skrzyżowania będzie przebiegał ulicami Codzienną, Blokową, Gliwicką, Krośniewicką i Samarytanka. Ponadto na Ogrodniczej będzie obowiązywał ruch jednokierunkowy, wyłącznie w stronę Codziennej.

Na Zaciszu zostaną zbudowane dwie wentylatornie obsługujące ten odcinek metra. Jedna z nich powstanie w okolicach skrzyżowania ulic Samarytanka i Władysława Łokietka. W związku z tym 29 marca zamknięta została dla ruchu na czas budowy ulica Władysława Łokietka wraz z chodnikiem, od skrzyżowania z Chojnowską do Samarytanka. Wyznaczony został objazd ulicą Samarytanka. Niebawem dookoła ogrodzenia placu budowy powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, która połączy ulice Władysława Łokietka i Samarytanka. Druga wentylatornia powstanie przy Blokowej, której fragment od Kanałowej do Czerwińskiej został już zamknięty, a objazd prowadzi Kanałową, Bohuszewiczówny i Czerwińską. Odradzamy jazdę na pamięć i radzimy uważnie przyglądać się znakom ilustrującym objazdy.

(egu)


W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami naszych Czytelników przypominamy informacje zamieszczone w poprzednim wydaniu NGP dotyczące komunikacji na Targówku. Zmiany są spowodowane budową II linii metra.
W czasie budowy na trasy objazdowe skierowane zostały autobusy linii: 104, 112, 118, 120, 126, 145, 156, 169, 176, 204, 214, 227, 240, 256, 345, 409, 500, N02, N11 i N64. Na głównych ulicach - Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego, Chodeckiej, Łojewskiej, Wyszogrodzkiej i Bartniczej – wyznaczone zostały wydzielone pasy dla autobusów. Dodatkowo, odcinki ulicy św. Wincentego, między ulicą Niwa a Gilarską oraz ulicą Kondratowicza a wjazdem na parking urzędu dzielnicy (tylko w kierunku ulicy Matki Teresy z Kalkuty), zostały przeznaczone tylko dla ruchu pojazdów komunikacji miejskiej. Pasażerowie z Bródna mogą szybko dojechać do Śródmieścia i na Mokotów dzięki nowej linii tramwajowej 41. Składy ruszają z pętli Żerań Wschodni i taką samą trasą jak linia 1, jadą do ronda Zgrupowania AK „Radosław”, gdzie skręcają w al. Jana Pawła II i kończą trasę na Służewcu (trasą linii 17). Linia 41 kursuje w dni powszednie godzinach 6.00-20.00.