II linia metra formalnie wjeżdża na Bródno. Metro Warszawskie otrzymało ostatnie dwa pozwolenia na budowę ostatniego odcinka podziemnej kolei w prawobrzeżnej Warszawie. Uzyskanie tych dokumentów otwiera drogę do podpisania umowy na wykonanie tego odcinka.
W ubiegłym tygodniu trzy, dziś kolejne dwa, a to oznacza, że mamy komplet pozwoleń na budowę ostatniego odcinka II linii metra na prawym brzegu. Teraz przed nami już tylko podpisanie umowy na wykonanie tego fragmentu drugiej nitki i za trzy lata mieszkańcy Targówka i Zielonej Białołęki dojadą do centrum podziemną koleją – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.
Wydane decyzje o pozwoleniu na budowę dotyczą wentylatorni, V20 i V21, które zlokalizowane są odpowiednio w rejonie ul. Blokowej – pomiędzy ul. Czerwińską a ul. Kanałową oraz rejonie w ul. Kondratowicza – na zachód od ul. Chodeckiej. Wydanie tych pozwoleń formalnie zamknęło proces przygotowań do budowy M2 na Targówku – Metro Warszawskie ma już komplet siedmiu decyzji: trzech dla stacji, trzech dla wentylatorni oraz dla szybu demontażowego dla tarcz TBM przy stacji Trocka.
M2 na Bródnie
To będzie ostatni blisko czterokilometrowy odcinek II nitki podziemnej kolei w północno-wschodniej części stolicy. Oprócz tuneli powstaną tam również trzy stacje: „Zacisze” (C19) pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, „Kondratowicza” (C20) przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i L. Kondratowicza oraz „Bródno” (C21) przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Wydrążona zostanie również podziemna hala torów odstawczych za ostatnią stacją, trzy wentylatornie i tunele (oddzielne dla każdego kierunku jazdy).
Dzięki pozyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji, a także pozytywnemu wynikowi kontroli UZP możliwe jest podpisanie umowy z konsorcjum firm Astaldi i Gülermak, które zwyciężyło w postępowaniu na wybór wykonawcy ostatniego odcinka linii metra M2 w prawobrzeżnej Warszawie. Budowniczowie na zrealizowanie projektu będą mieli 36 miesięcy. Koszt tej inwestycji to 1 397 895 000 zł.
Warto przypomnieć, że te dwie firmy wybudowały już centralny odcinek drugiej linii metra, a teraz pracują przy jego rozbudowie o trzy stacje na Woli i trzy na Pradze-Północ i Targówku. Dodatkowo konsorcjum zostało również wybrane w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie ostatnich trzech stacji nitki M2 na Bemowie i Stacji Techniczno-Postojowej Mory.
Cała M2
Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem – wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub toczą się postępowania przetargowe na wybór wykonawcy. Trwa budowa odcinka z trzema stacjami na Pradze-Północ i Targówku – to ok. 3,12 kilometra trasy, a w kierunku zachodnim, z Ronda Daszyńskiego powstaje ok. 3,4 kilometra podziemnej kolei również z trzema stacjami. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra na zachodzie stolicy – na Bemowie, od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 kilometrów trasy. Na wszystkie prace wykonawca będzie miał 48 miesięcy od dnia podpisania umowy. Znamy również zwycięzcę przetargu na wykonanie ostatniego odcinka metra w prawobrzeżnej Warszawie, na Targówku – ok. 4 kilometrów trasy, trzech stacji i hali torów odstawczych. Wykonawca będzie miał na to 36 miesięcy od daty podpisania umowy. W piątek, 10 sierpnia, otwarte zostały natomiast oferty w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcówką II linii metra na Bemowie.
Centralny odcinek linii M2 czyli siedem stacji pomiędzy Wolą a Pragą-Północ działa od 8 marca 2015 r. Dziennie przewozi ok. 150 tys. pasażerów.