Praski Turniej Scratcha 2018

Nie straszne im algorytmy i fraktale ani tajemnice kodowania – w czwartek 7 czerwca poznaliśmy tegorocznych laureatów Praskiego Turnieju Scratcha.

To już trzecia edycja świetnego konkursu informatycznego, organizowanego przez Zarząd Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy i Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 73 im. Króla Stefana Batorego dla uczniów klas 4-7 praskich szkół podstawowych. Turniej, którego pomysłodawczynią i kuratorką jest nauczycielka informatyki Grażyna Chmielewska, ma na celu promowanie uczniów wyróżniających się uzdolnieniami informatycznymi.

Tegoroczną Galę Turnieju rozpoczął wykład inauguracyjny dr Anny Beaty Kwiatkowskiej z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, która wprowadziła nas w fascynujący świat fraktali. Poznaliśmy przykłady fraktali występujących w przyrodzie, w sztuce, w kosmosie, w nauce i technologii. Interesujący wykład był tylko wstępem do prezentacji najciekawszych projektów uczestników konkursu.

Konkurs, trwający od 20 marca (ogłoszenie konkursu) do 22 maja 2018 (termin oddania prac), został wpisany na międzynarodową listę wydarzeń Scratch Day – święta programowania w języku Scratch na całym świecie.

Do tegorocznej edycji zgłoszono 47 projektów, ponad 50% więcej niż w ubiegłych edycjach, z pięciu praskich szkół: SP 30, SP 50, SP 73, SP 127, SP 258, w trzech kategoriach tematycznych: gra edukacyjna, historyjka i animacja. Ze względu na stopień zaawansowania umiejętności programistycznych uczniów projekty oceniane były w dwóch kategoriach:

* kategoria klasy 4-5

* kategoria klasy 6-7

Najpopularniejszą kategorią tematyczną okazały się gry edukacyjne sprawdzające poziom wiedzy z różnych dziedzin. Były również wycieczki po Pradze, interaktywne słowniki języka angielskiego, symulacja „jak powstaje mydło” oraz animacje wierszy Brzechwy i czterech pór roku, ilustrowane muzyką Antonio Vivaldiego, a nawet szyfr Cezara. Wszystkich najbardziej zachwycił projekt „Szalona fizyka”, w którym, pokonując kolejne przeszkody, poznajemy postaci 4 wybitnych fizyków i ich zasługi.

Wszystkie projekty dostępne są w Studio Praskiego Turnieju Scratcha [zobacz kl.4-5] [zobacz kl.6-7]
Komisja konkursu, w składzie: Kazimierz Bryzek (SP 30), Tomasz Ciszewski (SP 50), Barbara Koniecko (SP 258), Michał Łaptosz (informatyk programista), Barbara Szarama (SP 127, SP 395) oraz Grażyna Chmielewska (SP 73), przyznała 3 nagrody główne w każdej kategorii, 2 wyróżnienia w kategorii klasy 4-5 oraz 3 wyróżnienia w kategorii klasy 6-7.
Laureaci Praskiego Turnieju Scratcha:

I miejsce – Piotr Sowa SP 73 klasa 7 za grę „Szalona fizyka”, I miejsce – £ucja Cięgotura SP 73 klasa 4, II miejsce – Michał Królikowski SP 258 klasa 6, II miejsce - Jakub Bąbik SP 73 klasa 5, III miejsce – Bartosz Czerwiński SP 127 klasa 7, III miejsce – Gabriela Adamowicz SP 258 klasa 4.

Wyróżnienia: Helena Justyna Grygo SP 50 klasa 7, Kinga Kopycka SP 73 klasa 7, Krystian Nowak SP 127 klasa 7, Igor Domański SP 73 klasa 4, Jacek Tomaszewski SP 73 klasa 5.

Dyplomy i nagrody laureatom wręczyli organizatorzy Turnieju: zastępca burmistrza Pragi-Północ Zbigniew Cierpisz i dyrektor Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73 Bożena Ćwiklińska oraz parlamentarzyści: senator Marek Borowski i poseł Paweł Lisiecki. Fundatorem fantastycznych nagród: notebooków, tabletów, smartwatche’y był Zarząd Dzielnicy Praga Północ.

Uczestnicy tegorocznego Praskiego Turnieju Scratcha zaimponowali nie tylko pomysłowością, kreatywnością oraz swoimi umiejętnościami programistycznymi, ale również odwagą. Pokazali, że nie boją się wyzwań. Laureat I miejsca, Piotr Sowa, zapytany, dlaczego jako temat swojej pracy wybrał fizykę, odpowiedział:

- Fizyka jest takim ciężkim tematem, więc spróbowałem, i coś z tego wyszło!
Rzeczywiście, fizyka zawsze była „ciężkim tematem” dla większości uczniów, ale Piotr przedstawił ją w tak ciekawy sposób, że na pewno przynajmniej kilku z nich zmieni zdanie i pokocha tę trudną dziedzinę wiedzy.

Piotr Sowa chce w przyszłości tworzyć gry zawodowo. Zamierza otworzyć własne studio, którego zalążki już są.
- Mam dobrego grafika, z którym zazwyczaj robimy 2-3 gry na raz, ale nie tylko gry. Zajmujemy się kontynuacją istniejących już projektów, np. seriali oraz tworzymy własne historie i fabuły – mówi zwycięzca konkursu.

Piotr Sowa ma wiele zainteresowań, pisze też wiersze, ale swoją przyszłość zdecydowanie wiąże z informatyką. Życzymy mu, jak również wszystkim uczestnikom turnieju wielu sukcesów!

Joanna Kiwilszo