Budowa II linii metra
Od kilkunastu dni trwają prace przy budowie torowiska w gotowym już tunelu na północno-wschodnim odcinku II linii metra, przebiegającym na Targówku.
Wykonywane jest zbrojenie płyty torowej, układane są bloki podkładowe i montowane są szyny. Prace przebiegają równolegle w tunelach w obu kierunkach, na odcinku między stacjami Trocka – Targówek i Targówek – Szwedzka. Jak przewiduje wykonawca torowisko między tymi stacjami powinno być gotowe w drugim kwartale tego roku.
Przetarg na kolejne odcinki, maszyniści pilnie poszukiwani
30 marca minął termin składania ofert na budowę kolejnego odcinka na tej linii od ulicy Trockiej do Rembielińskiej wraz z torami odstawczymi. Na odcinek ten składają się trzy stacje - Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Rozstrzygnięcie przetargu jest przewidywane na wrzesień, zaś budowa ma potrwać 38 miesięcy od momentu podpisania umowy z przyszłym wykonawcą.
Rozbudowa metra pociąga za sobą konieczność zatrudniania dużej liczby nowych pracowników, którzy będą obsługiwać kolejne etapy budowy metra, m.in. inspektorów nadzoru w specjalnościach robót sanitarnych, telekomunikacyjnych, elektrycznych i konstrukcyjno-budowlanych. Trwa już także rekrutacja na stanowiska dyżurnych stacji. W marcu rozpoczęło się ponadto niełatwe, ośmiomiesięczne szkolenie kandydatów na maszynistów metra. Do tegorocznej rekrutacji stanęło aż tysiąc osób. Po wstępnej selekcji, polegającej na sprawdzeniu dokumentów dostarczonych przez kandydatów, ostało się kilkadziesiąt osób. Po teście z wiedzy technicznej, po rozmowie kwalifikacyjnej i po badaniach lekarskich pozostała elitarna garstka kandydatów – kilkanaście osób, które w marcu rozpoczęły kurs.
Krystyna i Maria drążą na Woli
W końcu marca, miesiąc wcześniej niż zaplanowano, tarcza TBM Krystyna przebiła się przez ścianę pierwszej stacji znajdującej się na jej trasie, stacji Młynów. Marszrutę rozpoczęła na stacji Księcia Janusza. Oznacza to, że pokonała 949 metrów w iście ekspresowym tempie. Tarcza udała się na zasłużony wypoczynek, polegający na drobiazgowym przeglądzie technicznym. Następnie Krystyna zostanie przetoczona na wschodni odcinek stacji Młynów, skąd rozpocznie drążenie tunelu do kolejnej stacji Płocka. Cała marszruta Krystyny na tym odcinku to nieco ponad 2,5 km.
12 marca, miesiąc po Krystynie, w drogę ruszyła tarcza TBM Maria, wykonująca tunel równoległy do tunelu drążonego przez Krystynę. Tunelem tym w przyszłości pojadą składy metra z Woli do centrum i na Pragę. Marszruta Marii to także nieco ponad 2,5 km podziemnego tunelu. Według planu Krystyna zakończy drążenie w listopadzie, zaś Maria w grudniu tego roku.
(egu)