Przebudowa Światowida

Plany tej ulicy zmieniały się kilkakrotnie i zawsze wzbudzały kontrowersje. Zmiany wprowadzano etapami wraz z budową linii tramwajowej i Galerii Północnej. Obecny projekt przebudowy i budowy ostatniego odcinka Światowida ma szansę na realizację w ciągu dwóch lat.

Ulica Światowida od początku kreowana była na główną arterię Tarchomina i Nowodworów. Na planach z lat 90. widnieje jako dwujezdniowa ulica biegnąca wielkim łukiem od ulicy Modlińskiej w rejonie Wiśniewa do Modlińskiej w rejonie Winnicy. I w takim kształcie funkcjonowała przez długie lata, tyle że dochodziła jedynie do ulicy Leśnej Polanki, bo budowy końcowego odcinka, wymagającej oprotestowanego przez ekologów przekopania chronionej Wydmy Nowodworskiej, nigdy nie zrealizowano. Do dziś ulica Światowida krzyżuje się z Modlińską tylko raz, koło urzędu dzielnicowego Białołęki.

W 2014 roku o ulicy Światowida zrobiło się głośno za sprawą budowy linii tramwajowej od Mostu Północnego do ulicy Mehoffera. Inwestycja budowy tramwaju na Tarchomin zakładała też poszerzenie każdej jezdni Światowida do trzech pasów ruchu, czyli w sumie do sześciu, a nawet do siedmiu pasów przed skrzyżowaniami. Mieszkańcy ostro zaprotestowali, nie chcieli „tarchostrady” ani „prospektu jak za Stalina”, po którym rozpędzałyby się samochody, tylko przyjaznej dla pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej, zielonej alei.

W wyniku protestów „tarchostrada” została odwołana. ZTM ogłosił przetarg na przeprojektowanie układu ulicy Światowida i opracowanie koncepcji węzła komunikacyjnego na Winnicy. Nowy projekt zakładał dwie jezdnie już tylko po dwa pasy ruchu, po bokach drogi rowerowe oddzielone od chodników i dodatkowy szpaler zieleni, a pośrodku linia tramwajowa. Jednak sytuacja znowu trochę się zmieniła.

Otóż wzdłuż ul. Światowida w ostatnich latach otwierano etapami linię tramwajową – najpierw do pętli Tarchomin Kościelny za skrzyżowaniem z ul. Mehoffera, a w lutym 2017 roku - do zawrotki Nowodwory, za skrzyżowaniem z ul. Hanki Ordonówny. Podczas przedłużania linii tramwajowej powstawały odcinki dróg rowerowych, co miejscami koliduje z projektowaną drugą jezdnią.

W 2016 roku fragment ulicy od ratusza Białołęki do Traktu Nadwiślańskiego poszerzono do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku w związku z budową Galerii Północnej. Natomiast na odcinku od Traktu Nadwiślańskiego do Strumykowej pozostał układ po jednym pasie w każdą stronę (nie licząc dodatkowych pasów do skrętów na skrzyżowaniach z Myśliborską i Ćmielowską).

Najnowszy projekt zakłada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na całej długości ulicy Światowida, od ulicy Myśliborskiej do nowego skrzyżowania z Modlińską. Na planowanym nowym odcinku ZTM ma zamiar budować trasę tramwajową i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu równocześnie.

Jak więc będzie wyglądać ulica Światowida i jaka kolejność robót przewidywana jest w realizacji tej inwestycji?
Jak poinformował nas Łukasz Majchrzyk z ZTM inwestycja będzie realizowana etapami. W pierwszej kolejności dokończona zostanie budowa torowiska tramwajowego od pętli autobusowej na Nowodworach do Winnicy, zakończona przejazdem między-torowym, umożliwiającym zmianę kierunku tramwajom dwukierunkowym. Do czasu wybudowania zintegrowanego węzła przesiadkowego z pętlą tramwajowo-autobusową i parkingiem P&R, w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy Modlińskiej, zastosowane będzie rozwiązanie tymczasowe, polegające na budowie jednotorowej pętli tramwajowej w konstrukcji rozbieralnej. Na trasie tramwaju  powstaną dwa zespoły przystankowe: w rejonie skrzyżowania ulic Światowida z Dzierzgońską i Światowida z Dionizosa.

Równocześnie będzie trwała budowa nieistniejącego odcinka ulicy Światowida (długości 0,75 km) w układzie 2 jezdnie po 2 pasy ruchu wraz z ciągiem chodników i ścieżek rowerowych po obu stronach ulicy. Po jej ukończeniu nastąpi budowa skrzyżowania Światowida z Modlińską oraz budowa tymczasowej pętli autobusowej, jako rozwiązanie tymczasowe do czasu wybudowania zintegrowanego węzła przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy Modlińskiej. Będą tu kończyły trasę autobusy linii podmiejskich z Legionowa, Jabłonny i Chotomowa. Od strony Tarchomina na przystanek końcowy dojadą tramwaje linii 2 z węzła Metro Młociny i 17 ze Służewca.

Przetarg na wykonawcę robót ogłoszony zostanie w drugim kwartale 2018 roku. Termin zakończenia prac przewidywany jest na koniec 2019 roku.

Joanna Kiwilszo