Budowa II linii metra
W minionym tygodniu tarcza TBM Maria zakończyła swoją marszrutę, drążąc tunel długości 2224 metrów między Targówkiem i Pragą Północ. Tarcza zostanie niebawem wydobyta z szybu startowego i przewieziona na Wolę, gdzie w lutym, marcu przyszłego roku rozpocznie kolejne drążenie. Dołączy do niej Anna, po skończeniu drążenia równoległego tunelu między Targówkiem i Pragą Północ, w którym przebiegać będą tory w przeciwnym kierunku.
Tymczasowa, gruba ściana, która powstała na zapleczu stacji Dworzec Wileński podczas budowy poprzedniego odcinka, zakończonego w 2015, została skruszona przez Marię w porannym szczycie komunikacyjnym w minioną środę, nie zakłócając ruchu pociągów i nie przysparzając pasażerom żadnych problemów.
Siedem miesięcy drążenia
Marszruta Marii trwała siedem miesięcy, co jak na 2-kilometrowy odcinek podziemnego tunelu jest bardzo dobrym czasem, zważywszy na planowe przestoje na stacjach Targówek i Szwedzka, a także na bardzo powolne drążenie pod zagrożonymi kamienicami przy Strzeleckiej. Tarcza bardzo szybko przemknęła przez Targówek, pokonując dziennie nawet 30 metrów tunelu, schody zaczęły się dopiero na starej Pradze, ale i tak ogólny wynik jest wielce satysfakcjonujący. Tarczę czeka teraz demontaż i przewiezienie w częściach na Wolę, gdzie po zmontowaniu i konserwacji rozpocznie drążenie ze stacji Księcia Janusza, pokonując skrzyżowanie Kasprzaka, Prostej i Karolkowej, by dotrzeć na zaplecze stacji rondo Daszyńskiego. Za jakiś czas dołączy do Marii tarcza Anna. Rozpocznie drążenie tunelu równoległego.
Wystrój stacji ostatniego odcinka II linii
W poprzednim wydaniu NGP pisaliśmy o ogłoszonym przetargu na projekt i budowę ostatniego odcinka II linii metra, czyli na trzy stacje: Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska wraz ze stacją techniczno-postojową w Morach, o łącznej długości blisko 4 kilometrów. Wiemy już, jak mają wyglądać stacje tego odcinka. Wyspowe perony będą miały co najmniej 10 m szerokości. Wszystkie posadzki zostaną wyłożone dużymi płytami lastryko z marmurowych kruszyw, minimum 60 na 60 cm każda. Na peronach znajdą się drewniane ławki na metalowych nogach. Ostrzegawcze pasy prowadzące dla niewidomych nie będą wykonane z metalu, jak to miało miejsce na dotychczasowych stacjach metra, ale ze specjalnego, antypoślizgowego i trwałego betonu. Ostrzegawcze guzki zostaną wykonane ze sztucznego kamienia. Cztery metry od krawędzi peronu będą strefą wolną od jakichkolwiek przeszkód. Nad peronami zaplanowano szare, blaszane sufity podwieszane o strukturze siatki z oświetleniem LED. Na ścianach za torami planowane są panele akustyczne wykonane z blachy perforowanej, podobnie jak sufity w kolorze szarym. Inne ściany i kolumny zostaną wyłożone barwionym betonem architektonicznym.
Na antresole nad peronami będą prowadziły schody zwykłe, schody ruchome i windy. Ściany przy schodach będą wykończone białym lub szarym, marmurowym lastryko do wysokości nieco ponad metr. Hale odpraw będą wyposażone w podwieszane sufity identyczne z tymi na peronach, zaś ściany będą wyłożone perforowanymi panelami z nadrukami. Posadzki antresoli zostaną wyłożone jasnym lastryko, ściany wykończone panelami betonu architektonicznego, a sufit pokryty jasnoszarym tynkiem. W otwartej strefie ogólnomiejskiej znajdą się m.in. biletomaty, bankomaty i toalety.
Zaplanowano przejścia o minimalnej szerokości pięciu metrów, wyjścia ze szkła i stali nierdzewnej, panele z nazwą stacji utworzoną z białych diod LED.
(egu)