Budowa II linii metra
Jeszcze trwa budowa odcinków II linii metra na Woli i na Targówku, a już, wcześniej niż zapowiadano, ogłoszony został przetarg na projekt i budowę ostatniego odcinka tej linii, czyli na trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska wraz ze stacją techniczno-postojową w Morach. Łączna długość tego odcinka to blisko 4 kilometry.
Zwycięzca przetargu zaprojektuje i wybuduje wymienione trzy stacje metra i stację techniczną w Morach, wydrąży 3,92 kilometra podwójnego tunelu, czyli de facto niemal 8 kilometrów, przygotuje dokumentację przedprojektową, ponadto wykona koncepcję architektoniczno-budowlaną węzłów przesiadkowych.
Termin składania ofert upływa 12 stycznia 2018. Od momentu podpisania umowy kontrahent będzie miał 50 miesięcy na wykonanie tego odcinka. Do postępowania przetargowego mogą przystąpić firmy dysponujące własnymi środkami finansowymi lub posiadające zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 150 mln zł. Powinny się wykazać średniorocznym obrotem w ostatnich trzech latach na poziomie nie mniejszym niż 500 mln zł. Warunkiem bezwzględnym jest doświadczenie w wybudowaniu co najmniej 3 kilometrów tunelu w technologii tarcz drążących TBM, w tym minimum 1 kilometra tunelu z przeznaczeniem na miejski, podziemny transport szynowy, z co najmniej dwiema podziemnymi stacjami i trzema kilometrami torów z rozjazdami i sterowaniem ruchu pociągów. Dodatkowy warunek to wybudowanie przynajmniej jednego budynku o minimalnych parametrach – powierzchnia zabudowy 3 tys. m2 i kubatura 18 tys. m3. Kryteria bardzo wyśrubowane i mocno zawężające, ale też inwestycja wymaga wyspecjalizowanych procedur i technologii.
(egu)