Budowa II linii metra
Wszelkie obawy, że przejście tarczy drążącej Maria pod starymi kamienicami na Strzeleckiej zagrozi ich substancji mieszkaniowej okazały się na szczęście płonne.
Mieszkańcy Strzeleckiej 17, 42 i 44, którzy prewencyjnie zostali czasowo przesiedleni ze swoich mieszkań do hotelu, po kilku dniach wrócili do domów, chwaląc pomoc inwestora w przeprowadzkach i otwartość na ich potrzeby.
Maria i Anna mkną przez Pragę
Budowniczowie odcinka biegnącego przez Targówek i Pragę mogą z całym spokojem zacierać ręce. Obie tarcze mkną bez przeszkód podziemnymi tunelami. Maria ze średnią dobową prędkością 15 metrów pokonała już newralgiczny odcinek pod kamienicami na Strzeleckiej, w ubiegłym tygodniu znajdowała się pod budynkiem przy Strzeleckiej 10A, w pobliżu skrzyżowania ze Środkową. 15 metrów na dobę nie jest może prędkością oszałamiającą. Pod Targówkiem Maria drążyła z prędkością 30 metrów na dobę, ale tam nie było konieczności zachowania szczególnej ostrożności, bowiem tarcza nie przebijała się pod starymi kamienicami. Maria lada chwila znajdzie się pod ulicą 11 Listopada, a następnie pod Ratuszową, gdzie warunki będą znacznie łatwiejsze i wówczas przyspieszy, by na początku grudnia dotrzeć na Targową. Tymczasem Anna, drążąca równoległy tunel, opuszcza przyszłą stację Szwedzka. Tarcza będzie się poruszała na tym odcinku z większą prędkością niż Maria, bowiem jej marszruta przebiega centralnie pod jezdnią Strzeleckiej, nie stanowiąc zagrożenia dla starych kamienic.
Przetarg na pociągi dla metra
23 października minął termin składania ofert w przetargu rozpisanym przez Metro Warszawskie na zakup 37 pociągów z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne osiem składów. Nowością było w tym przypadku rozszerzenie przetargu o firmy, które dotąd nie produkowały pociągów dla metra, co miało na celu przyciągnięcie do konkursu rodzimego producenta, bydgoskiej Pesy, która notabene otrzymała dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na produkcję prototypowego pociągu na potrzeby metra. Ostatecznie do przetargu stanęło pięć firm, jednak nie było wśród nich Pesy. Wśród oferentów znalazły się firmy: Stadler, CAF, Alstom Konstal, oraz konsorcja - Skoda Transportation i Skoda Vagonka, a także Siemens i Newag. Specyfikacja przetargu przewiduje, że w wyborze ofert decydujące będą: cena - w 50%, zużycie energii – w 24%, koszty utrzymania składu – w 22% i względy ekologiczne – w 4%. Ponadto sześciowagonowe składy powinny być wyposażone w systemy w pełni kompatybilne z systemami i urządzeniami infrastruktury I i II linii stołecznego metra. Do zadañ oferenta będzie należało uzyskanie dla pociągów świadectwa dopuszczenia do eksploatacji przez Urząd Transportu Kolejowego, a także szkolenie maszynistów. Zamówienie powinno być zrealizowane w ciągu 4 lat i 5 miesięcy. Pierwszy pociąg ma stanąć na szynach w ciągu 20 miesięcy od daty zawarcia umowy. Ponadto Metro Warszawskie będzie mogło zdecydować o rozszerzeniu zamówienia o kolejnych 8 składów w ciągu 2,5 lat od daty podpisania umowy z oferentem.
(egu)