Budowa II linii metra

Na Targówku szybko przybywa tuneli

30 sierpnia tarczę drążącą Maria dzieliło sto metrów od przyszłej stacji Szwedzka. Drążyła tunel pod zajezdnią autobusową Stalowa. Tymczasem Anna znajdowała się w pobliżu granicy Targówka i Pragi Północ.
 

Jest już pewne, że prawobrzeżny odcinek II linii metra jest wykonywany przez firmę Astaldi ze znaczącym wyprzedzeniem zakładanych terminów. Pewne jest więc także i to, że odcinek ten będzie gotowy w kwietni lub maju 2019, zaś mieszkańcy stolicy pojadą nową trasą kilka miesięcy później, po dopełnieniu przez wykonawcę wymogu odbiorów poszczególnych fragmentów tuneli oraz budowli stacyjnych i infrastrukturalnych.

Rosną mury

Nadspodziewanie dobre warunki geologiczne wspomagają tempo prac. Można już przejść tunelem dzielącym stacje przy Trockiej i Ossowskiego. Ściany stacji są już uzbrojone i trwa ich wypełnianie betonem, trwa także montaż konstrukcji peronów. Maria zbliża się do przyszłej stacji Szwedzka, zaś Anna znajduje się przy nasypie linii kolejowej z Warszawy do Gdańska. W ciągu dwóch, może trzech tygodni zostaną więc wydrążone oba równoległe tunele na odcinku od Trockiej do Szwedzkiej. Na koniec tego roku przewidywane jest dotarcie obu tarcz do skrzyżowania Targowej i 11 Listopada. Mieszkańcy Targówka nad podziw dobrze znoszą wszelkie utrudnienia związane z inwestycją.

Tymczasem na Woli

Mieszkańcy Woli nie są już tak cierpliwi. Wykonawca tego odcinka II linii, firma Gulermak, zmaga się z licznymi kontrolami wymuszanymi przez przedstawicieli wolskich spółdzielni mieszkaniowych, a także z werbalnymi i fizycznymi atakami mieszkańców na budowniczych metra. Pracę spowalniają znacznie trudniejsze niż na Targówku warunki geologiczne i pozostałości II wojny światowej, a w szczególności Powstania Warszawskiego. Niedawno budowniczowie trafili na ludzkie szczątki z tamtego okresu.  

W połowie września trzeba będzie znacząco zwęzić skrzyżowanie Kasprzaka ze Skierniewicką w związku z budową wentylatorni, co jeszcze pogorszy komunikację w tamtym rejonie. Na pociechę na Obozowej 4 września został wznowiony ruch tramwajów.

Utrudnienia w ruchu na Targówku i Pradze Północ

Na Targówku wyłączone z ruchu są skrzyżowania Pratulińskiej z ulicami Trocką i Ossowskiego. Objazd zamkniętych ulic odbywa się Gorzykowską, Handlową i Kołową. Na Pradze Północ zamknięty jest jednokierunkowy fragment Targowej między skrzyżowaniami z Wileńską i 11 Listopada. Objazd zamkniętego fragmentu odbywa się ulicami: Wileńską - Inżynierską, aleją Solidarności - Jagiellońską - Ratuszową lub aleją Solidarności - Szwedzką. Autobusy linii 166, 169, 170, 338 oraz nocnej N03 (tylko w kierunku placu Hallera, Bródna Podgrodzie, ronda Starzyńskiego i Nowodworów) skręcają z Targowej w Wileńską i dalej jadą Inżynierską. Linie nocne N14 i N64 (tylko w kierunku Olesin i Choszczówki - Bazyliańskiej - Płytowej) kursują aleją Solidarności i Jagiellońską.

(egu)