Budowa II linii metra
30 sierpnia tarczę drążącą Maria dzieliło sto metrów od przyszłej stacji Szwedzka. Drążyła tunel pod zajezdnią autobusową Stalowa. Tymczasem Anna znajdowała się w pobliżu granicy Targówka i Pragi Północ.
Jest już pewne, że prawobrzeżny odcinek II linii metra jest wykonywany przez firmę Astaldi ze znaczącym wyprzedzeniem zakładanych terminów. Pewne jest więc także i to, że odcinek ten będzie gotowy w kwietni lub maju 2019, zaś mieszkańcy stolicy pojadą nową trasą kilka miesięcy później, po dopełnieniu przez wykonawcę wymogu odbiorów poszczególnych fragmentów tuneli oraz budowli stacyjnych i infrastrukturalnych.
Rosną mury
Nadspodziewanie dobre warunki geologiczne wspomagają tempo prac. Można już przejść tunelem dzielącym stacje przy Trockiej i Ossowskiego. Ściany stacji są już uzbrojone i trwa ich wypełnianie betonem, trwa także montaż konstrukcji peronów. Maria zbliża się do przyszłej stacji Szwedzka, zaś Anna znajduje się przy nasypie linii kolejowej z Warszawy do Gdańska. W ciągu dwóch, może trzech tygodni zostaną więc wydrążone oba równoległe tunele na odcinku od Trockiej do Szwedzkiej. Na koniec tego roku przewidywane jest dotarcie obu tarcz do skrzyżowania Targowej i 11 Listopada. Mieszkańcy Targówka nad podziw dobrze znoszą wszelkie utrudnienia związane z inwestycją.
Tymczasem na Woli
Mieszkańcy Woli nie są już tak cierpliwi. Wykonawca tego odcinka II linii, firma Gulermak, zmaga się z licznymi kontrolami wymuszanymi przez przedstawicieli wolskich spółdzielni mieszkaniowych, a także z werbalnymi i fizycznymi atakami mieszkańców na budowniczych metra. Pracę spowalniają znacznie trudniejsze niż na Targówku warunki geologiczne i pozostałości II wojny światowej, a w szczególności Powstania Warszawskiego. Niedawno budowniczowie trafili na ludzkie szczątki z tamtego okresu.
W połowie września trzeba będzie znacząco zwęzić skrzyżowanie Kasprzaka ze Skierniewicką w związku z budową wentylatorni, co jeszcze pogorszy komunikację w tamtym rejonie. Na pociechę na Obozowej 4 września został wznowiony ruch tramwajów.
Utrudnienia w ruchu na Targówku i Pradze Północ
Na Targówku wyłączone z ruchu są skrzyżowania Pratulińskiej z ulicami Trocką i Ossowskiego. Objazd zamkniętych ulic odbywa się Gorzykowską, Handlową i Kołową. Na Pradze Północ zamknięty jest jednokierunkowy fragment Targowej między skrzyżowaniami z Wileńską i 11 Listopada. Objazd zamkniętego fragmentu odbywa się ulicami: Wileńską - Inżynierską, aleją Solidarności - Jagiellońską - Ratuszową lub aleją Solidarności - Szwedzką. Autobusy linii 166, 169, 170, 338 oraz nocnej N03 (tylko w kierunku placu Hallera, Bródna Podgrodzie, ronda Starzyńskiego i Nowodworów) skręcają z Targowej w Wileńską i dalej jadą Inżynierską. Linie nocne N14 i N64 (tylko w kierunku Olesin i Choszczówki - Bazyliańskiej - Płytowej) kursują aleją Solidarności i Jagiellońską.
(egu)