XLI sesja Rady Dzielnicy Targówek
Zwołaną 21 czerwca na wniosek burmistrza Sławomira Antonika sesję prowadził przewodniczący Rady Krzysztof Miszewski, głosy liczył Witold Harasim. Obrady zaczęły się od uczczenia minutą ciszy pamięci radnych: Krzysztofa Dąbrowskiego (radny Targówka w latach 1994-2002) i Romana Żebrowskiego (radny Targówka i Pragi Północ w latach 1990-2002).
Z proponowanego porządku dziennego usunięto projekt uchwały Rady m.st. Warszawy w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Skweru Stefana Wiecheckiego „Wiecha”. Tematem tym ponownie zajmą się komisje Rady.
Najpierw zarząd a potem radni negatywnie zaopiniowali 3 projekty uchwał Rady m.st. Warszawy w sprawie nadania nazw ulicom w Dzielnicy Targówek: ul. Niwa i ul. Płosa: 15 głosów – za, 0 przeciw, 1 wstrzymujący się oraz ul. Miedza (13 – za, 1 przeciw, 2 wstrzymujące się).
Jednomyślnie, 15 głosami radni podjęli uchwałę w sprawie zmiany załącznika dzielnicowego do budżetu m.st. Warszawy na rok 2017. Uchwała przewiduje dodatkowe środki w wysokości 600 000 zł, przeznaczone do dyspozycji dzielnicy, które zostaną przeznaczone na przebudowę budynku przy ul. Kunieckiej 6 na potrzeby przedszkola.
Wiceburmistrz Grzegorz Gadecki złożył obszerne wyjaśnienia, dotyczące projektu uchwały w sprawie zaopiniowania projektu uchwały m.st. Warszawy w sprawie odstąpienia od sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w zakresie dotyczącym fragmentu drogi oznaczonej nr 127 oraz weryfikacji wskaźników parkingowych.
Zastępca burmistrza Grzegorz Gadecki w uzasadnieniu wniosku o obniżenie klasy dróg z G (głównej) do Z (zbiorczej) dla ulic: Kondratowicza, św. Wincentego, Odrowąża i Wysockiego przypomniał, że ul. Kondratowicza będzie kompleksowo przebudowywana ze względu na planowaną budowę metra. W związku z tym po przebudowie tej ulicy przez Zarząd Dróg Miejskich ma być ona bardziej bezpieczna i przyjazna mieszkańcom, jak również ma być więcej zieleni, oddzielone od miejsc dla samochodów (ok. 250 dodatkowych miejsc postojowych) ścieżki rowerowe i piesze. Wspomniał też, że z Biura Funduszy Europejskich dzielnica Targówek otrzymała zgodę na organizację centrum lokalnego, które swoim zakresem będzie obejmowało skrzyżowanie ul. Kondratowicza i ul. Łabiszyńskiej na odcinku: Piekarnia „Lubaszka” – Przychodnia „Zdrowie” oraz cały Park Bródnowski, Planuje się również więcej przejść dla pieszych, łączących część mieszkalną z Parkiem Bródnowskim, co niejako wymusza spowolnienie ruchu na ul. Kondratowicza, a więc obniżenie klasy drogi z G na Z jest jak najbardziej zasadne.
Grzegorz Gadecki wyjaśnił, że parametry dróg wynikają z konkretnych przepisów. Przy drodze klasy Z nie ma nakazu, by był tylko jeden pas ruchu. Mogą być tak jak dotychczas po dwa pasy ruchu w każdym kierunku zawężone do 3,00 m - 3,25 m (dla komunikacji autobusowej) lub można tak zmieniać geometrię jej przebiegu, by spowalniać ruch samochodów. Takich zmian nie można robić w przypadku drogi kategorii G. Nadmienił, iż przy węższych pasach ruchu kierowcy poruszają się znacznie wolniej, a o to przede wszystkim chodzi przy wzmożonym ruchu pieszych. Będzie również możliwość wykonania zjazdów na całym odcinku północnym pomiędzy urzędem dzielnicy a skrzyżowaniem z ul. Rembielińską, pamiętając o tych zjazdach, które funkcjonują obecnie, zwłaszcza przy pawilonach handlowych.
Grzegorz Gadecki zaznaczył, że obniżenie klasy dróg spowodowane jest niechęcią dzielnicy do tranzytu, który odbywa się teraz, a przez który wzrasta prawdopodobieństwo wypadków. Celem priorytetowym jest skierowanie tego ruchu na obwodnicę śródmiejską, która dzięki postulatom zgłaszanym przez radnych Katarzynę Górską-Manczenko i Witolda Harasima na Radzie Społecznej ZUSOK, jest już zaplanowana na odcinku Rondo Wiatraczna – ul. Radzymińska, a dalej do Ronda Żaba.
Wspomniał, że tzw. ruch obwodowy jest zgodny z polityką mobilności miasta. Zaapelował, by nie wykreślać ul. Kondratowicza z projektu uchwały, ponieważ jest ona kluczowa dla dzielnicy. Wspomniał również o planowanym połączeniu pasem zieleni Parku Bródnowskiego z Lasem Bródnowskim i obsadzenie całego tego odcinka drzewami i zielenią, co znacznie poprawiłoby komfort życia wielu mieszkańcom.
Dla obniżenia klasy pozostałym wymienionym drogom radni dzielnicy Targówek nie zgłaszali uwag. Po żywej dyskusji uchwałę poparło 13 radnych, nie było przeciwnych, 7 wstrzymało się od głosu. Wyjaśnień, dotyczących ruchu na ulicach: Kondratowicza, św. Wincentego i Odrowąża udzielił burmistrz Sławomir Antonik.
Zgodnie z obowiązującym prawem, na sesji zwołanej w tym trybie nie było punktu „interpelacje i zapytania”.
K.