Budowa II linii metra
Tarcza drążąca Maria, która wyruszyła na szlak ze stacji Trocka na początku maja, ma już za sobą 300 metrów wydrążonego tunelu, którym z Dworca Wileńskiego pociągi metra pojadą w kierunku Targówka. Cały dystans do pokonania przez Marię to nieco ponad 2224 metry. Przed 10 czerwca ze stacji Trocka rozpoczęła swoją podróż Anna – druga z tarcz. Będzie drążyć równoległy tunel, którym w przyszłości składy metra pojadą z Targówka w kierunku Dworca Wileńskiego.
Tak jak Maria, Anna na wstępie pracuje w trybie rozruchu, a więc porusza się nieco wolniej. Pierwsze sto metrów drążenia to przede wszystkim sprawdzanie pracy wszystkich podzespołów tarczy. Przed nią do pokonania dystans wynoszący 2233 metry.
Tymczasem wszelkie prace naziemne i podziemne, nie wymagające drążenia przez tarcze, są zaawansowane w zaplanowanym stopniu, gdzieniegdzie plan został wyprzedzony. Na stacji Trocka (C18) powstają ostatnie segmenty płyty stropowej, wykonywane są już nawet słupy na peronie. Inne stacje muszą poczekać na przejazd tarcz drążących, dopiero wówczas postawione tam zostaną słupy peronowe. Stacja Targówek (C17) została już wyposażona niemal we wszystkie segmenty płyty dennej, zaś na stacji Szwedzka (C16) płyta denna jest już gotowa. Na stacji Dworzec Wileński (C15) trwają prace przygotowawcze przed przybyciem tarcz drążących. Powstaje m.in. ściana oddzielająca ruch pociągów na funkcjonującym już odcinku metra, od prac na nowym odcinku. Przed mieszkańcami okolic dworca spore utrudnienia. Rozpoczęły się prace związane z budową szybu do demontażu obu tarcz. W okolicy dworca dojdzie do wielomiesięcznych utrudnień w ruchu drogowym i tramwajowym, spowodowanych zamknięciami ulic. Mieszkańcy okolic dworca muszą uzbroić się w cierpliwość. Na początek zamknięta została Targowa w jednym kierunku - od Wileńskiej do 11 Listopada. Utrudnienia potrwają do wiosny 2018. Należy się także liczyć ze wstrzymaniem ruchu tramwajowego. Wszelkie utrudnienia będą podawane do wiadomości mieszkańców.
(egu)