Budowa II linii metra

Na Woli i na Targówku

Zanim opowiemy, co dzieje się na odcinku II linii metra wiodącym na Targówek, na moment zatrzymamy się przy budowie wolskiego odcinka, z którego docierały ostatnio coraz bardziej hiobowe wieści. Po raz kolejny losy budowy wisiały na włosku. Pamiętamy powstałe na początku wdrażania inwestycji opóźnienie, wynikające z braków w dokumentacji i wstrzymania jej przez wojewodę mazowieckiego.

Tym razem Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego 11 kwietnia uchylił decyzję wojewody o pozwoleniu na budowę stacji Księcia Janusza. Wedle GNIB decyzja wojewody wymagała ponownego rozpatrzenia ze względu na wątpliwości co do prawa dysponowania przez miasto sześcioma nieruchomościami na terenie budowy tej stacji.

Zastój z powodu sześciu działek?

Dla potrzeb budowy stacji Księcia Janusza przewidziano 107 działek o łącznej powierzchni 62,6 tys. m2. Wątpliwości GINB dotyczą sześciu działek o łącznej powierzchni 1,9 tys. m2, a więc bardzo niewielkiego procenta całości. Skutkiem procedury ponownego rozpatrywania stało się wstrzymanie budowy wartej ponad miliard złotych. Sytuacja wymagała natychmiastowych działań. Tym razem w tej kwestii zgodni byli zarówno prezydent Warszawy, jak i wojewoda mazowiecki. Stołeczny ratusz zadeklarował jak najszybsze złożenie dokumentów potwierdzających prawo do dysponowania sześcioma spornymi działkami, zaś wojewoda jak najszybsze wydanie ponownego pozwolenia na budowę stacji Księcia Janusza, a tym samym i całego, wolskiego odcinka II linii metra.

Ekspresowe tempo na Targówku

Tymczasem na Targówku prace przebiegają na tyle wartko, że jeśli nic nadprogramowego się nie zdarzy, ten odcinek może zostać ukończony przed czasem. Planowano, że tarcze Maria i Anna rozpoczną drążenie w czasie wakacji, a tu niespodzianka – być może ruszą już w maju. Stacja przy Ossowskiego (C17) ma już w całości wykonane następujące prace: strop górny na części stacyjnej i komorze rozjazdów, strop pośredni na komorze rozjazdów, konstrukcje na komorach K1, K2 i K4. Niemal w całości wykonano wykop na komorze rozjazdów i w ponad 30 procentach wykop na komorze stacji. Na stacji Trocka (C18) m.in. kończy się wykonywanie ścian szczelinowych i baret torów odstawczych, zakończono kanalizację sanitarną w płycie dennej, wykonano kolejne odcinki sieci cieplnej nad stropem górnym torów odstawczych i zlikwidowano tymczasową sieć cieplną; zakończony został wykop podstropowy do płyty dennej i murki prowadzące na torach odstawczych. Trwa wykonywanie stropu górnego na torach odstawczych.

Kondratowicza będzie jak nowa

Kiedy zakończy się budowa II linii metra na Targówku, ulica Kondratowicza doczeka się totalnej rewitalizacji. Ma być w przyszłości przyjazną aleją miejską z szerokimi chodnikami, ze ścieżkami rowerowymi po obu stronach, z dwiema jezdniami wyposażonymi w dwa pasy ruchu w obu kierunkach, z nasadzeniami zieleni w postaci drzew i krzewów, z miejscami parkingowymi. W pobliżu Parku Bródnowskiego powstanie centrum lokalne z kawiarnią i biblioteką. Koncepcja centrum będzie opracowana dopiero po przeprowadzeniu konsultacji społecznych z mieszkańcami Targówka, którym owo centrum będzie służyć.

(egu)