„Myślę – programuję – dzielę się” – pod takim hasłem rywalizowali uczestnicy Międzyszkolnego Turnieju Scratcha, którego uroczyste zakończenie odbyło się 10 czerwca w Szkole Podstawowej nr 73 przy ul. Białostockiej 10/18.
Konkurs przeznaczony był dla uczniów klas 4-6 praskich szkół podstawowych. Organizatorem turnieju był Urząd Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy oraz Szkoła Podstawowa nr 73 im. Stefana Batorego w Warszawie. Koordynatorem konkursu była Grażyna Chmielewska, nauczycielka informatyki w tej szkole, zdobywczyni I miejsca w prestiżowym konkursie Microsoft MIXathon Challenge. Konkurs organizowany był w ramach praskiego projektu Szkoła z TIK-iem.
Zadanie konkursowe polegało na zgłoszeniu projektu, złożonego z prostej animacji, historyjki lub gry edukacyjnej, stworzonej samodzielnie przez ucznia w Scratchu. Przypomnijmy, że Scratch jest wizualnym językiem programowania przystosowanym dla dzieci i młodzieży. Służy do programowania obiektowego i przypomina układanie puzzli, dlatego dzieci bardzo lubią programować w tym środowisku.
Turniej odbywał się już po raz drugi, jednak pierwszy raz miał zasięg dzielnicowy. W tym roku do konkursu zgłoszono 35 projektów uczniowskich z czterech szkół w kategoriach: historyjka, animacja i gra edukacyjna. Poziom prac był bardzo zróżnicowany, tak pod względem tematyki, jak i techniki wykonania. Organizatorzy postanowili dać uczniom wolny wybór. Najważniejszy był oryginalny pomysł.
Komisja konkursu, złożona z nauczycieli informatyki czterech uczestniczących w turnieju szkół, po wnikliwej analizie prac i wielogodzinnych obradach, wyłoniła grupę sześciu laureatów, którzy podczas uroczystości zakończenia konkursu, 10 czerwca przedstawili prezentacje swoich prac.
Komisja przyznała 3 nagrody główne i 3 wyróżnienia oraz nagrodę specjalną.
I miejsce zajęła Katarzyna Sobkowicz z kl. VI Szkoły Podstawowej nr 73 za animację z elementami gry edukacyjnej, polegającej na rozpoznawaniu figur geometrycznych, z których dwa sympatyczne koty budują dom.
Laureatem II miejsca został Jakub Skwierz, uczeń V klasy tej samej szkoły za animowaną historyjkę z elementami gry edukacyjnej na temat zdrowej żywności. Rzecz dzieje się w sklepie. Bohater historyjki, kotek – maskotka turnieju ma kupić tylko zdrowe i niedrogie produkty. Uczestnik gry musi mu w tym pomóc.
III miejsce zdobył Kamil Kocjan z V klasy Szkoły Podstawowej nr 50, autor gry edukacyjnej, której celem jest szybkie obliczanie liczby cegiełek w piramidzie.
Nagrodę specjalną za połączenie świata baśni ze światem matematyki otrzymała Julia Telinga, uczennica klasy V Szkoły Podstawowej nr 73 za animowaną historyjkę z zagadkami matematycznymi i morałem. Tu także bohaterem jest „scratchowy” kotek, który zagubił się w lesie, a morał historyjki jest taki, że matematyka pomaga wyjść z każdej opresji.
Ponadto wyróżnienia otrzymali: Michał Królikowski ze Szkoły Podstawowej nr 258 za animację o poprawianiu ocen z informatyki i innych przedmiotów, Krystian Orłowski ze Szkoły Podstawowej nr 50 za historyjkę o korniku imieniem Korek, który „działa w drewnie tak, jak wirus w pamięci komputera” oraz Julia Wieczorek ze Szkoły Podstawowej nr 30 za grę edukacyjną, w której pytania z różnych dziedzin zadaje latający nietoperz.
Cenne nagrody ufundowane przez Zarząd Dzielnicy Praga-Północ wręczyli laureatom wiceburmistrzowie dzielnicy: Dariusz Kacprzak i Dariusz Wolke. Pozostali uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy i drobne upominki. Gratulując nagrodzonym, wiceburmistrz Dariusz Kacprzak zapewnił, że konkurs będzie kontynuowany, bo przecież informatyka jest obecnie wszędzie i bardzo nam potrzeba młodych, zdolnych informatyków. Zapytaliśmy więc laureatów o ich zainteresowania i dalsze plany.
Zdobywca III miejsca Kamil Kocjan zapewnił, że wystartuje w konkursie w przyszłym roku.
- Brałem już udział w MiniLogii i w kilku innych konkursach. Lubię programować i bardzo lubię korzystać z rekurencji – powiedział laureat.
Niezorientowanym spieszymy wyjaśnić, że rekurencja to technika stosowana w językach programowania, polegająca na wywoływaniu i wykorzystywaniu funkcji samej w sobie, co zmniejsza rozwiązywany problem o jeden stopień.
Julia Telinga, zdobywczyni nagrody specjalnej, w swojej historyjce zawarła elementy fantastyki.
- Bardzo lubię język polski – przyznała. - Niedawno brałam udział w konkursie dotyczącym baśni i mitów, stąd pomysł umieszczenia akcji w lesie, w którym znajduje się dziwny, tajemniczy domek.
Julia w nagrodę za swoją pracę spędzi tydzień wakacji z Harrym Potterem. Koleżanka Julii, Wiktoria Wojtyniak postanowiła zaprosić grających na safari.
- Bardzo lubię zwierzęta; wymyśliłam więc grę, w której trzeba pomoc afrykańskim zwierzętom uciec przed lwem – wyjaśnia.
Jak widać, uczestnicy konkursu odznaczają się wielką wyobraźnią. Przede wszystkim jednak w konkursie liczyły się umiejętności. Jak zaznaczyła na wstępie uroczystości zakończenia Międzyszkolnego Turnieju Scratcha Grażyna Chmielewska, celem konkursu jest rozwijanie talentów informatycznych oraz zachęcanie dzieci do programowania. Konkurs pokazał, że tych talentów informatycznych jest dużo, trzeba tylko stworzyć im odpowiednie warunki do rozwoju. Laureaci Międzyszkolnego Praskiego Turnieju Scratcha to zapewne przyszli programiści, twórcy stron internetowych i gier komputerowych. To przyszłość, w którą warto zainwestować.
Joanna Kiwilszo