Społeczny obserwator

Rowerowa Praga

Wiosna na dobre zagościła za naszymi oknami. Najwyższa pora, aby z piwnic, komórek czy garaży powyciągać rowery. Oczywiście, dotyczy to tych spośród szanownych Czytelników, którzy jednośladami poruszają się tylko w sezonie wiosenno-letnim. Wspominam o tym, ponieważ z każdym rokiem znacząco rośnie liczba warszawiaków, którzy jeżdżą rowerem przez 12 miesięcy. Rower, którym można przyjemnie i szybko dojechać do pracy, czy na uczelnię, staje się zdrowszą alternatywą dla samochodu czy autobusu. Naprzeciw potrzebom rowerzystów wychodzą pracodawcy (udostępniając szatnie i specjalne parkingi), oraz włodarze Warszawy. Ci ostatni inwestują w rozwój infrastruktury rowerowej, w tym dróg i wydzielonych pasów na jezdni przeznaczonych dla rowerzystów, stojaków na rowery oraz roweru publicznego veturilo. Choć z każdym rokiem w Warszawie przybywa rowerzystów, wciąż daleko nam do rowerowych europejskich gigantów, takich jak Kopenhaga, Amsterdam, czy Berlin. To może się zmienić wraz z rozwojem infrastruktury rowerowej, poprawiającej bezpieczeństwo użytkowników jednośladów (drogi rowerowe, tańsze w budowie pasy dla rowerów oraz ulice o uspokojonym ruchu).

Dużą rolę do odegrania w tym procesie ma Praga Północ, gdzie krzyżują się szlaki rowerowe, jednak przejazd przez naszą dzielnicę na rowerze do łatwych niestety nie należy. Poza rekreacyjnym szlakiem wzdłuż Wisły, fragmentem Wybrzeża Helskiego i ul. Jagiellońskiej brakuje tras pozwalających poruszać się w wygodny sposób w kierunku północnym czy południowym. Ponadto mająca łączyć Pragę ze Śródmieściem droga rowerowa wzdłuż Al. Solidarności ma wyrwę w okolicach ulicy Szwedzkiej i kończy się przy Parku Praskim. Również przez Wisłę rowerzyści mogą obecnie wygodnie przejechać jedynie po mostach: Świętokrzyskim, Gdańskim i Północnym. Nadal (ze względów bezpieczeństwa) do jazdy rowerem raczej nie zachęcają mosty: Poniatowskiego i Śląsko-Dąbrowski. Sytuacja jednak się poprawia, a infrastruktury rowerowej będzie przybywać, przede wszystkim dzięki działaniom mieszkańców i społeczników (czekające na realizację zwycięskie projekty z budżetu partycypacyjnego na Starej i Nowej Pradze oraz na Szmulkach oraz zapowiadana przez władze Warszawy kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę na osi Okrzei-Karowa). Z konkretnymi propozycjami wychodzą również drogowcy, czego przykładem jest projekt drogi rowerowej wzdłuż Jagiellońskiej od Ronda Starzyńskiego do Modlińskiej (konsultacje w tej sprawie odbędą się 21 kwietnia o godz. 18:00 w Akademii Leona Koźmińskiego).

Krzysztof Michalski
Praskie Stowarzyszenie
Mieszkańców „Michałów”
Napisz do autora:
stowarzyszenie.michalow@gmail.com