Czas oszczędzić na korepetycjach!

Skuteczne techniki uczenia

Czas szkoły „rusza z kopyta” 1 września każdego roku. Rusza też sezon na korepetycje. Wielu rodziców wydaje ogromne pieniądze na korepetycje, bo dzieci samodzielnie nie potrafią się uczyć. Początkowo rodzice sami się angażują, odrabiają z dziećmi lekcje do  godziny 22.00. Każdego dnia. Potem sami padają ze zmęczenia. I tak dzień w dzień...

Intensywna edukacja domowa odbywa się systematycznie - wszystko zależy od samozaparcia i wytrwałości rodziców. Na tym schemacie powstało już wiele reportaży i filmów, a schemat się nie zmienia. Już dzieci 6-letnie często nie dostają w szkole wsparcia, nie wiedzą, jak poradzić sobie z nowymi obowiązkami i z ogromnym materiałem szkolnym. Duży problem pojawia się w klasie czwartej, gdy dochodzą nowe przedmioty i materiał szkolny jest bardzo obszerny. Długie godziny spędzają w domu nad lekcjami, ale nadal jest to mało efektywne. W szkole, zaś, są głównie oceniane i karane, gdy nie opanują materiału. Dzieciom trzeba dać narzędzie do efektywnego korzystania z wiedzy przekazywanej w szkole, nauczyć, z jakich technik mogą skorzystać ucząc się do sprawdzianu.

Techniki efektywnego uczenia to nie wiedza tajemna - to materiał oparty o teorię uczenia i teorię pamięci, poparty wieloletnimi badaniami i eksperymentami psychologicznymi. Zapewne wiele osób słyszało już o „technikach szybkiego czytania” - bo trochę głośniej w mediach na ten temat. Techniki pamięciowe, trochę mniej znane, bo mniej osób się nimi zajmuje. To konkretne sposoby na zapamiętywanie, organizowanie materiału szkolnego i utrwalanie wiedzy szkolnej, szczególnie przydatne osobom, które zapamiętują wzrokowo i kinestetycznie, a takie dzieci w naszej społeczności stanowią jakieś 80%.

Techniki takie są dostępne, a ich skuteczność potwierdzona jest naukowo. Nasuwa się pytanie, skoro to takie proste rozwiązanie, to dlaczego jest tak mało znane?

Ano, jak to w życiu nie ma nic za darmo. Żeby z technik korzystać, najpierw trzeba się ich nauczyć. Na naukę trzeba poświęcić trochę czasu i systematyczności, aby techniki weszły w nawyk. Aby skojarzenia przychodziły automatycznie, trzeba rozwinąć kreatywność, tak jak mięśnie na siłowni. Wtedy bardzo łatwo utrwalamy wiedzę szkolną. Żeby coś opanować, trzeba na to poświęcić trochę czasu. Żeby nauka była przyjemnością, trzeba opanować technikę.

W świecie przeładowanym informacją umiejętność wybierania tego co najważniejsze, porządkowania wiedzy, szybkiego robienia notatek - decyduje o sukcesie szkolnym i zawodowym. Dzieci uczą się technik szybkiego uczenia, mnemotechnik pamięciowych, technik efektywnego robienia notatek. Techniki są oparte o wiedzę psychologiczną.

Niepubliczna szkoła podstawowa „Szkoła Przyszłości” ul. Białołęcka 186 D na Białołęce zaprasza na warsztaty z technik uczenia. Sama od 5 lat stosuje techniki w praktyce i posiada autorski program, wprowadzający techniki jako narzędzie zajęć szkolnych.

Na warsztatach uczniowie nabywają praktycznych umiejętności uczenia się na lekcji w szkole.

Założenia warsztatów:

1. Zapoznanie z najważniejszymi założeniami, dotyczącymi wprowadzania efektywnych metod uczenia się. Dzieci będą wiedziały, na co zwracać uwagę, by efektywnie zapamiętywać i szybko budować skojarzenia.

2. Dzieci dowiedzą się, jaki mają styl reprezentacji sensorycznej, dzięki czemu będą świadomie wykorzystywać techniki uczenia. Poznają w praktyce, co to są metody zakładkowe i jak stosować je w szkole.

3. Poznają sposoby na bałagan w zeszycie i w głowie. Dowiedzą się, jakimi sposobami porządkować materiał podręcznikowy, w jaki sposób efektywnie tworzyć notatki, by stanowiły doskonałe narzędzie do powtórek przed sprawdzianami.

4. Poznają w praktyce techniki pamięciowe i praktyczne wykorzystanie, na materiale szkolnym, w zależności od poziomu edukacyjnego. Zdobędą praktyczne umiejętności i zrozumieją, jak uczyć się języków obcych, wykorzystując techniki pamięciowe.

5. Uczniowie w trakcie warsztatu nauczą się wydobywania najważniejszych informacji z treści w podręczniku z zakresu historii, języka polskiego, przyrody, matematyki itp.

6. Na koniec, w trakcie  pracy z tekstem, na materiale szkolnym, będą wypracowywać osobisty system pracy. Wypracują sobie techniki w których czują się najlepiej i samodzielnie będą decydować, którą technikę gdzie zastosować.

7. Trener przekaże dzieciom zalecane pomoce.

8. Zajęcia prowadzone będą przez trenera posiadającego minimum 4 lata praktyki w prowadzeniu lekcji/zajęć szkolnych z wykorzystaniem technik uczenia lub jest psychologiem, trenerem technik uczenia i technik pamięciowych dla dzieci.

Do projektu mogą zgłosić się wszyscy uczniowie w przedziale wiekowym 6-12 lat. Zajęcia będą odbywały się w sobotnie przedpołudnia. Równocześnie będą prowadzone dwie grupy wiekowe.

Zajęcia mają charakter praktycznego warsztatu w systemie 6 spotkań po 3 godziny każde. 

Osoby zainteresowane zapraszamy do kontaktu:
„Szkoła Przyszłości”
ul. Białołęcka 186 D
604 170 700, 22 675 01 01
p.pizon@miastodzieci.edu.pl
www.szkolaprzyszlosci.edu.pl