Budowa II linii metra

Daszyńskiego na czerwono, korytarze CNK

Awaria na Targowej opisana przez nas w poprzednim wydaniu NGP okazała się na szczęście niezbyt groźna, choć przysporzyła sporo problemów komunikacyjnych i zmusiła do ewakuacji kilkudziesięciu lokatorów z pobliskich kamienic. Po trzech godzinach i po starannym sprawdzeniu kamienic wszyscy powrócili do swoich mieszkań. Wyrwa miała średnicę siedmiu metrów i głębokość ponad trzech metrów. Uszkodziła zarówno asfalt obu jezdni Targowej, jak też wewnętrzny pas zieleni.

Została szybko wypełniona betonem, zaś jak już dziś wiemy z dużą dozą prawdopodobieństwa, powstała na skutek przebicia podziemnej soczewki wodnej podczas wykonywania łącznika między tunelem i wentylatornią.

Rondo Daszyńskiego i CNK

Najniższa kondygnacja stacji Rondo Daszyńskiego. Posadzki peronów zostały pokryte szarym kamieniem. Nad peronem stacji, na podłożu w postaci specjalnego tynku akustycznego, powstaje czerwony sufit podwieszany, wraz z oświetleniem, wyposażony w dźwiękochłonne kubiki. Gotowe jest torowisko z trzecią szyną zasilającą pociągi. Zamontowano już schody ruchome. Na powierzchni praca wre – układane są tory tramwajowe wzdłuż Prostej, zaś na odtwarzanej Kasprzaka wylewany jest asfalt. Powstają stalowe konstrukcje zadaszeń wejść na stację.

Tymczasem na stacji Centrum Nauki Kopernik budowany jest łącznik między wschodnią i zachodnią jej częścią. Trzy korytarze łącznika drążone były jednocześnie. Jak pamiętamy, grunt w tamtym miejscu był mrożony ze względu na newralgiczne położenie pod tunelem Wisłostrady, które tyle problemów przysporzyło budowniczym po pamiętnym zalaniu. Pozostało jeszcze tylko zabetonowanie części środkowego łącznika i wyburzenie tymczasowych ścian, znajdujących się między korytarzami.

W północnym korytarzu wiele zmian. Gotowa jest płyta fundamentowa, izolacja przeciwwodna, zbrojenia, 30 stalowych żeber, zabetonowane boki korytarza i jego strop, zabezpieczanie wyrobiska betonem metodą natryskową i wzmacnianie stalowymi pierścieniami. Po zaizolowaniu odsłoniętego fragmentu barety Wisłostrady, jej uzbrojeniu i zabetonowaniu można uznać, że korytarz północny jest gotowy. Przypominamy, że bareta jest pojedynczą sekcją ściany szczelinowej, wykonaną pod płytą fundamentową, ścianą lub słupem konstrukcyjnym i służy do wzmocnienia konstrukcji.

W podobny sposób jak północny, umacniany był korytarz południowy stacji CNK. Korytarz środkowy wykonywano jako ostatni. Na początek usunięto urobek z bocznych korytarzy. Zabetonowano większą część stropu. Powstaje wykop pod płytę denną, na której oprze się część peronu.

Awarie na II linii metra

Zważywszy na rozbieżności w ocenie – dużo czy mało awarii podczas budowy II linii metra – warto przypomnieć te największe.

Maj 2012, zapada się jezdnia na Rondzie Daszyńskiego, na powierzchnię wydostaje się piana, którą tarcza TBM wtryskiwała w grunt. Efekty? Ruch wstrzymany na kilka dni na newralgicznej Towarowej. W tym miejscu piana wypływała na powierzchnię jeszcze dwa razy, nie przysparzając jednak aż tak spektakularnych problemów.

Połowa sierpnia 2012. Drążenie pod tunelem Wisłostrady. Spod tunelu wypływa 6 tys. m3 błota. Całkowicie zalany zostaje plac budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. Pod tunelem powstaje wyrwa długa na 60 metrów, szeroka na 23. Tunel traci podparcie. Tunel, który pierwotnie miał być nieczynny dla ruchu cztery miesiące, był unieruchomiony przez dziesięć miesięcy. Awaria spowodowała opóźnienia w oddaniu całości inwestycji, których nie da się już odrobić.

Koniec września 2012. Zapada się ziemia na skrzyżowaniu ulic Świętokrzyskiej i Szkolnej. Niezbędna jest ewakuacja około setki mieszkańców okolicznych budynków, bowiem odsłaniają się ich fundamenty. Ewakuowani mieszkańcy trafiają do hotelu. Grunt wokół budynków wzmacniano kilka miesięcy. Stanęły prace na budowie stacji Świętokrzyska.

Przełom 2012-2013. Pękają budynki na Targowej. Stuletnie kamienice w pobliżu budowy stacji Dworzec Wileński zaczynają się sypać. Niektóre szczeliny mają po centymetrze grubości. Część lokatorów jest zmuszonych opuścić swoje mieszkania. Po badaniach rzeczoznawcy orzekają, że budynki są bezpieczne.

Luty 2014. Pęka budynek poczty na rogu Targowej i Solidarności. Po tygodniu wyłączenia poczty z użytkowania rzeczoznawcy stwierdzają, że zagrożenia nie ma.

Koniec maja 2014. Osuwisko na Targowej.

Dużo to czy mało – pozostawiamy osądowi Czytelników.

(egu)