Ruszyło poszerzanie Światowida

W miejscu wyciętych drzew, po prawej stronie Światowida pojawiły się koparki i ciężki sprzęt. W związku z budową linii tramwajowej, drogowcy poszerzają główną ulicę osiedla Tarchomin. Pełną parą ruszyły prace na odcinku od ulicy Myśliborskiej do Ćmielowskiej.

W 5 numerze NGP z 19 marca zamieściliśmy informację o wyciętych drzewach, leżących na poboczu ulicy Światowida na Tarchominie. Wyjaśnienia uzyskane w Urzędzie Dzielnicy Białołęka, że wycinka spowodowana jest przygotowaniem terenu pod budowę linii tramwajowej, potwierdziły się w Wydziale Prasowym Urzędu m.st. Warszawy.

Zapewniono nas, że wycinkę przeprowadzono zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, w ramach prawomocnego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (dalej: ZRID). Wycięte drzewa nie były objęte żadną ochroną prawną – w związku z czym zostały, ze względu na swoje położenie i kolizję z zaprojektowanym układem drogowym ul. Światowida i linią tramwajową, przeznaczone do usunięcia. Projekt zieleni oraz prawomocna decyzja ZRID przewiduje nasadzenia zastępcze w miejsce wyciętych drzew.

To tyle na temat wyciętych drzew, nad którymi nie ma się co użalać, bo przecież za 30 lat będą następne…
Jeżeli chodzi o samą inwestycję, to będzie ona przebiegać dwuetapowo. I etap będzie obejmował budowę linii tramwajowej od mostu im. Marii Curie-Skłodowskiej do ul. Mehoffera. Przy okazji budowy torów tramwajowych do ulicy Mehoffera Zarząd Transportu Miejskiego będzie poszerzał część ulicy Światowida.

- Będzie to około 2,5-kilometrowy odcinek między ulicą Projektowaną a Mehoffera - zapowiada Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM.

Tajemnicza ulica Projektowana, czyli ta, którą tramwaj dojedzie od trasy mostu do ul. Światowida, ma być połączeniem ulicy Talarowej i Życzliwej. Na razie prace ruszyły pełną parą po wschodniej stronie ulicy Światowida, na odcinku między ul. Myśliborską a ul. Ćmielowską. Zniknął parking na wysokości ulicy Atutowej i pierwszy rząd popularnego bazarku przy ulicy Ćmielowskiej. Było to konieczne, gdyż ulica Światowida ma być poszerzona do dwóch jezdni po trzy pasy ruchu w każdym kierunku z dwutorową linią tramwajową pomiędzy jezdniami.

Na liczne pytania o zasadność rozwiązania, zakładającego aż takie poszerzenie osiedlowej ulicy, ZTM odpowiada, że budowa drugiej jezdni ul. Światowida została potwierdzona i wynika m.in. z opracowanego w 2007 r. „Studium przebiegu ul. Światowida na odcinku od ul. Mehoffera do ul. Modlińskiej wraz z linią tramwajową oraz pętlą tramwajową i autobusową i parkingiem typu „Parkuj i Jedź na 250 samochodów i 50 rowerów”, opracowanej analizy i prognozy ruchu dla budowy linii tramwajowej na Tarchomin oraz projektowanych i obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

- Przyjęte rozwiązania projektowe w żaden sposób nie uczynią z ul. Światowida arterii komunikacyjnej, noszącej znamiona autostrady i nieprzyjaznej mieszkańcom – mówi Konrad Klimczak z Wydziału Prasowego Urzędu Miasta. – Oprócz „komunikacyjnego kręgosłupa” osiedla Tarchomin i Nowodworów, ulica ta będzie pełniła również rolę reprezentacyjnej alei i stanie się wizytówką rozwijającej się dynamicznie dzielnicy Białołęka.

Ta dynamicznie rozwijająca się dzielnica Białołęka była kiedyś określana jako „zielona”. I to było jej głównym atutem, przyciągającym ludzi mających dosyć śródmiejskiego zgiełku. Czy rozwój musi oznaczać automatycznie wycięcie wszystkiego, co zielone, zabetonowanie jak największych powierzchni i likwidację przyjaznych ludziom, małych sklepików, a w ich miejsce tworzenie kolejnych galerii handlowych? Chyba nie tędy droga; przepraszam - reprezentacyjna aleja.

J.K.