Prosto z mostu
Dowiadujemy się, że w latach 2017-2022 odbędzie się modernizacja kolejowej linii średnicowej, przechodzącej przez Dworzec Centralny. Jej skutki mogą być bardziej odczuwalne niż nieszczęsna budowa tzw. centralnego odcinka drugiej linii metra.
Do tego czasu budowa metra na odcinku Rondo Daszyńskiego – Dworzec Wileński wreszcie się zakończy, ale prawdopodobnie rozpoczną się prace przy wydłużaniu „centralnego odcinka”: od Dworca Wileńskiego do Targówka oraz od Ronda Daszyńskiego do Księcia Janusza. Oznacza to ponowne zablokowanie ciągu komunikacyjnego ul. Targowej, a na Woli ciągu ulic Kasprzaka, Wolskiej i Górczewskiej.
Remont linii średnicowej obejmie m.in. przebudowę wiaduktów nad Sokolą, Targową i Zamoyskiego. Na koordynację z zamknięciem ul. Targowej pod budowę metra specjalnie nie należy liczyć, gdyż obie inwestycje celują w dotacje unijne w tym samym okresie rozliczeniowym, a wykonywane będą przez podmioty całkiem od siebie niezależne.
Pociągi dalekobieżne mają być odprawiane w tym czasie z Dworca Gdańskiego. W odróżnieniu od Centralnego, jest on dobrze skomunikowany z metrem, choć już dziś w godzinach szczytu przekraczana jest w nim granica przepustowości. Sam dworzec był wyremontowany w 2010 r., lecz nie wiadomo, czy jego dwa perony wystarczą do obsługi ruchu przejętego z Dworca Centralnego. Dlatego zapewne przebąkuje się od jakiegoś czasu o reaktywacji Dworca Głównego przy ul. Towarowej, mogącego również przejąć ruch z Centralnego, choć wydaje się to niemożliwe PRZED wyłączeniem tego ostatniego z ruchu w 2017 r.
Co byłoby możliwe przed 2017 r. - to ożywienie linii kolejowej łączącej Dworzec Gdański z Zachodnim. Już dziś znajdują się tam dwa przystanki: Warszawa Kasprzaka i Warszawa Koło, nie cieszące się popularnością wśród podróżnych. Sytuacja zmieni się z zamknięciem Dworca Centralnego oraz ulic: Kasprzaka, Wolskiej i Górczewskiej (to z powodu budowy metra). Dla mieszkańców Woli i sąsiednich dzielnic dojazd ze stacji PKP Kasprzaka (przy ul. Kasprzaka) i PKP Koło (przy ul. Górczewskiej) będzie atrakcyjnym sposobem dotarcia do centrum i centralnego dworca PKP, jakim stanie się Gdański. Zmniejszy się wszak też znaczenie pętli autobusowej przy Dworcu Centralnym; być może ZTM zbuduje przy Gdańskim małą pętlę (miejsce zasadniczo jest).
Kolejarze zapewniają władze miasta, że podczas remontu z Centralnego będą nadal odprawiane pociągi podmiejskie (Kolei Mazowieckich i SKM). Inna grupa kolejarzy ujawniła jednak niedawno, iż w tym samym czasie planowana jest przebudowa samego dworca. Mówili nawet o potrzebie czasowego zamknięcia odcinka Alej Jerozolimskich. Stałym nieszczęściem Warszawy jest brak koordynacji inwestycji.
Maciej Białecki
Wspólnota Samorządowa
maciej@bialecki.net.pl
www.bialecki.net.pl