Sztuka cynografu

22 listopada w Galerii N’69 odbyło się ostatnie w tym roku spotkanie wernisażowe z cyklu „Artystyczna Tarchomińska 2013”.

Tym razem Fundacja Artbarbakan przygotowała dla praskiej publiczności wystawę zatytułowaną „Cynografy”, prezentującą prace Waldemara Reguckiego. Artysta już raz gościł w Galerii N’69 w zeszłym roku. Warto przypomnieć, że materiałem, z którego powstają jego nietypowe grafiki - cynografy, jest ocynkowana stalowa blacha, a jej dwuwarstwowość pozwala na uzyskanie ciekawych efektów warsztatowych oraz kolorystycznych.

Tegoroczna wystawa różni się od poprzedniej. Jak mówi sam twórca, zależało mu na stworzeniu spójnego cyklu prac, które w porównaniu z poprzednimi prezentacjami będą bardziej uproszczone, jednolite i oszczędniejsze w kolorze. Jednocześnie artysta umieścił w nowych obrazach - cynografach ukryty klucz. Dopiero jego odnalezienie pozwala widzowi na zrozumienie sensu dzieła i na odczytanie jego przesłania. Nie jest to proste, gdyż klucz jest dobrze ukryty i w pełni ujawni się dopiero z czasem, gdy fragmenty nieocynkowanej blachy pokryje rudawa rdza.

Obraz nabierze więc pełnych walorów estetycznych, wizualnych, ale i znaczeniowych dopiero wtedy, gdy obie warstwy dzieła (warstwa stalowej blachy i warstwa cynkowa) zaczną wzajemnie się przenikać pod wpływem reakcji chemicznych i czynników zewnętrznych tj. wilgoci i powietrza. Można jedynie dodać, że ów ukryty klucz to zbiór znaków (liter i cyfr), czyli rodzaj zapisanego komunikatu. Użycie przez artystę tych znaków sytuuje cynografy Waldemara Reguckiego w kręgu tzw. sztuki książki. Jest to jeden z mniej znanych kierunków w sztuce, niemniej niezmiernie ciekawy i warty poznania. Zainteresowanych odsyłam do strony internetowej www.bookart.pl, gdzie można m.in. obejrzeć prace z Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Książki „Korespondencja”, którego 9. edycja odbyła się w zeszłym roku.

Dość specyficzne podejście artysty do grafiki i uproszczenia, zastosowane w obecnym cyklu prac, narzucają pytania o kierunek dalszego rozwoju artystycznego Waldemara Reguckiego. Zapytany o plany na przyszłość, artysta odpowiedział, że nie czuje tej specyficznej dla świata sztuki presji, aby za każdym razem proponować coś nowego i zaskakiwać nowatorstwem rozwiązań. Uważa, że nie ma potrzeby, aby na siłę modyfikować proces twórczy: „Osiągnąłem już ten etap pracy, że jestem w pełni świadomy możliwości, jakie daje technika cynografu. Cynografy same się zmieniają, bo ewoluują w czasie. Ja jestem świadomy tego, co może się z nimi zdarzyć; zapoczątkowuję te zmiany stosując odpowiednie środki chemiczne, ale potem proces przemian (np.: rdzewienie) toczy się już bez mojego udziału. Cynograf to fascynująca technika dająca ogromne możliwości.”

Wystawa prac Waldemara Reguckiego będzie prezentowana w Galerii N’69 do 9 grudnia. Osoby zainteresowane jej zwiedzaniem prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny z Fundacją Artbarbakan w celu umówienia spotkania – tel. 501 013 835 lub 500 791 681.

JK