To jest gorąca wiadomość. Są już projekty koncepcyjne dla kolejnych odcinków II linii metra, obejmujących 3 stacje odcinka zachodniego i 3 stacje odcinka północno-wschodniego. W miniony piątek miasto podpisało ze zwycięzcami konkursu umowy na wykonanie projektów budowlanych dla poszczególnych odcinków.
Ten, który teraz się buduje i o którym informujemy Czytelników w każdym niemal wydaniu NGP, to tzw. odcinek centralny II linii metra. Projektanci na kolejne, wspomniane wyżej odcinki II linii zostali właśnie wybrani – Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o. i ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o.
Tak więc jest już koncepcja projektowa na sześć kolejnych stacji II linii metra i na odcinki je łączące, a także na tunele szlakowe, tory odstawcze i komory do zawracania pociągów. ILF zaprojektuje trzy stacje odcinka północno - wschodniego – Szwedzka, Targówek I i Targówek II, zaś Metroprojekt trzy stacje odcinka zachodniego - Wolska, Moczydło i Księcia Janusza. W imieniu miasta st. Warszawy umowę podpisało Metro Warszawskie Sp. z o.o.
Gdzie dokładnie powstaną stacje nowych odcinków II linii metra? Po kolei. Stacja Szwedzka – skrzyżowanie Strzeleckiej ze Szwedzką, stacja Targówek I – skrzyżowanie Ossowskiego z Pratulińską i stacja Targówek II – skrzyżowanie Pratulińskiej z Trocką. I drugi odcinek. Stacja Wolska – skrzyżowanie Płockiej z Wolską, stacja Moczydło – skrzyżowanie Górczewskiej z Syreny i stacja Księcia Janusza – skrzyżowanie Górczewskiej z Księcia Janusza.
Na razie odcinek centralny
Na nowe odcinki trzeba jeszcze zdobyć unijne środki, ale najpierw udokumentować niebagatelny wkład własny. To przyszłość, my wracamy do teraźniejszości. Centralny odcinek II linii metra wciąż się buduje, prace ani na moment nie ustają, mimo problemów, o których wspominaliśmy w poprzedniej naszej relacji.
Korpus stacji Świętokrzyska, posadowiony w samym centrum stolicy, przysporzył sporo problemów. Budowa wiązała się z koniecznością zamknięcia Marszałkowskiej i jej skrzyżowania ze Świętokrzyską na 4,5 miesiąca. 10 września, tydzień przed planowanym terminem, udało się prace zakończyć i Marszałkowska została częściowo otwarta (kilka dni zajęło jeszcze przywracanie ruchu po przebudowie torowiska tramwajowego). Jezdnia wraca do ruchu, a pod jezdnią – ruch jak na ... Marszałkowskiej. Betonowanie zbrojenia na poziomie -2 we wschodniej części stacji (-2 oznacza w tym przypadku głębokość 13-14 metrów pod ziemią). Trwają prace ciesielsko-zbrojarskie. W zachodniej części stacji trwa kopanie na głębokość, na której znajdzie się płyta oddzielająca od siebie kondygnacje. To ważna płyta, bowiem będzie również służyła do obsługi technologicznej metra – znajdą się tu urządzenia krwioobiegu podziemnej kolei.
Zastrzyki z betonu? Tak, warszawskie grunty nie są dla metra łaskawe. Zbyt rzadkie, niestabilne, niejednorodne. Iniekcje wykonano w kilkunastometrowym wykopie, w którym znajdzie się łącznik pasażerski I i II linii metra, a więc w miejscu bardzo newralgicznym. Powstają sukcesywnie kolejne odcinki magistrali ciepłowniczej położonej wzdłuż Świetokrzyskiej, stara sieć jest wymieniana na nową.
Podziemny świat Nowego Światu
Nowy Świat to najgłębiej położona stacja tego odcinka metra. Jeszcze niedawno budowniczowie przygotowywali się do wykonania pierwszej sekcji stropu, dziś wykonali już platformę pod ostatni fragment stropu, od strony ulicy Czackiego. Powstaje również pierwszy wykop podstropowy. Można już wyrobić sobie mgliste pojęcie o tym, jak będą wyglądać wejścia do stacji, spoglądając na te prowadzące w stronę Nowego Światu. Dobrze widoczne są kominy wentylacyjne stacji. Na razie posłużą jako szyby wejściowe dla budowniczych. Na kolejnych etapach prac nie będzie już możliwe poruszanie się nimi, będzie zbyt głęboko. Wówczas pracownicy będą się poruszać zainstalowanymi w kominach windami. Na gotowych już fragmentach górnej płyty widać folię izolacyjną, przykrytą piaskową podsypką, specjalnie utwardzaną. Sukcesywnie będzie tu powstawać żelbetowa konstrukcja.
Końcówka na Pradze
Dworzec Wileński. To tu kończy się centralny odcinek II linii metra. Potężna budowa ciągnie się na odcinku ponad 400 metrów – powstają tu korpus stacji i tory odstawcze. Gotowa jest cała płyta stropowa obu tych obiektów. Część południowa to dwa wybudowane już odcinki górnego stropu – 20x30 metrów nad przyszłym peronem stacji i 22x80 metrów nad przyszłymi torami odstawczymi (przypomnijmy: będą one potrzebne do budowy kolejnego odcinka metra ). Już niebawem budowniczowie rozpoczną wykop podstropowy długości 50 metrów, zlokalizowany na wysokości ulicy Białostockiej. Tutaj powstaną także dwa wejścia na perony.
Przechodzimy do części północnej korpusu stacji, gdzie zakończony został wykop na poziomie -2. Bardziej obrazowo – jest to głębokość 14 metrów. Od końca sierpnia udostępniono dla ruchu Aleję Solidarności, ale pod jej jezdniami praca wre. Na finiszu jest wykonanie ścian szczelinowych, płyta górna torów odstawczych jest gotowa, przez dwa otwory technologiczne tony urobku wędrują na powierzchnię.
(egu)