Most na dotarciu
Mamy za sob� pierwszy miesi�c funkcjonowania nowego warszawskiego mostu. Most Marii Sk�odowskiej-Curie si� sprawdza, korki na Modli�skiej s� znacznie mniejsze. Zastanawiaj�ce, bowiem wydaje si�, �e ruch na nowej przeprawie nie jest zbyt du�y. Most jest szeroki i tu nale�y szuka� odpowiedzi. Niekt�rzy narzekaj�, �e bez potrzeby wydano pieni�dze robi�c jezdnie na wyrost.
Wys�uchali�my opinii kilku naszych czytelnik�w, kt�rzy s� innego zdania � Bardzo dobrze si� sta�o. Kto� wreszcie ruszy� g�ow� i pomy�la� perspektywicznie. Ruch b�dzie coraz wi�kszy. W samej Bia�o��ce powstaj� nowe osiedla i bardzo szybko przybywa mieszka�c�w. Te szerokie jezdnie to inwestycja na przysz�o�� � m�wi mieszkaniec osiedla Kami�skiego. � Dziwi� si� tym mieszka�com, kt�rzy sarkaj� na wydane bezcelowo pieni�dze. Ani si� obejrzymy jak si� oka�e, �e na Mo�cie P�nocnym s� korki. To mo�e si� sta� ju� w momencie, kiedy zamkn� Most Grota, czyli bardzo nied�ugo. W wielkim mie�cie trzeba budowa� z �zak�adk��. Nie ma potem mo�liwo�ci dobudowania kolejnego prz�s�a mostu, z nast�pn� jezdni�, przynajmniej nigdy o czym� takim nie s�ysza�am - zapewnia nasza czytelniczka z bia�o��ckiego osiedla Poraj�w.
- Od lat doje�d�am do pracy na Bielanach z Legionowa. Do czasu wybudowania mostu by� to dla mnie codzienny horror. Teraz jest to niebywa�y komfort. Rzeczywi�cie na Mo�cie P�nocnym jest pustawo, bo jezdnie s� bardzo szerokie, ale to jest dla mnie pow�d do rado�ci, a nie do zmartwienia. Widz�, ile dom�w buduje si� w okolicach Legionowa - w �ajskach, Micha�owie-Reginowie i Wieliszewie, nie wspominaj�c ju� o okolicach Serocka. Coraz wi�cej os�b przeprowadza si� z Warszawy na jej obrze�a. Te osoby doje�d�aj� do pracy w stolicy. Arterie wjazdowe i wyjazdowe musz� mie� jak�� sensown� przepustowo�� � m�wi mieszkanka Legionowa.
Trasa Mostu P�nocnego ma by� docelowo fragmentem wi�kszej ca�o�ci - obwodnicy miejskiej, na kt�r� poczekamy zapewne kilkana�cie, kilkadziesi�t lat. Trasa mostu ma prowadzi� na wsch�d, do P�ochoci�skiej, w stron� Niepor�tu, dalej do obiecywanej od lat Trasy Olszynki Grochowskiej, gdzie si�ga�aby w rejon Zdziarskiej (Zielona Bia�o��ka). Na zach�d trasa Mostu P�nocnego si�ga�aby do projektowanej drogi wylotowej na Gda�sk (S7 omijaj�cej �omianki). Jakkolwiek brzmi to dzi� jak science fiction, trasa bieg�aby dalej w tunelu pod lotniskiem Bemowo, nast�pnie przez osiedle Boernerowo do Lazurowej. Pomarzy�, dobra rzecz!
Dociera si� powoli system komunikacji miejskiej na trasie mostu. Nie wszyscy s� zadowoleni, ale Zarz�d Transportu Miejskiego jest otwarty na sugestie i na gor�co wprowadzane s� zmiany w kursowaniu autobus�w. - Ja akurat poruszam si� wy��cznie komunikacj� miejsk�. Pracuj� na Woronicza, mam wi�c wygodny dojazd metrem. Dopiero teraz sta� si� on wygodny, po otwarciu mostu. Pierwsze koty za p�oty - dop�ki z przystanku nad stacj� metra M�ociny je�dzi� tylko autobus 101, by�o troch� t�oczno. Od ponad tygodnia je�dzi co 5 minut linia ekspresowa E-6. Ja od razu przesiad�em si� do tego autobusu � jest znacznie szybciej i wygodniej. Zauwa�y�em, �e przeprogramowano sygnalizacj� �wietln� na skrzy�owaniu na M�ocinach. Przedtem autobus jecha� wolno, na tyle wolno, by utkn�� na trzy minuty na �wiat�ach, a wszystko po to, by by� w zgodzie z rozk�adem. Jestem mieszka�cem P�ud i przyznam, �e mam problem z wyjazdem z mojego osiedla. Co� tu nale�a�oby zmieni�, by u�atwi� nam przesiadk� do linii kursuj�cych po mo�cie. Rozumiem, �e to dopiero pocz�tki, a pocz�tki zawsze s� trudne � godzi si� czytelnik.
Wedle plan�w ZTM po wakacjach najprawdopodobniej zniknie linia 508. Po otwarciu Mostu P�nocnego je�dzi ni� coraz mniej os�b. Dyskutuje si� o po��czeniu w jedn� trzech lokalnych linii autobusowych � 133, 152 i 214. Nowa linia kursowa�aby co 12 minut na trasie Choszcz�wka - Mehoffera - Tarchomin - �wiatowida - Modli�ska - Klasyk�w � Bia�o��ka Dworska, zapewniaj�c skomunikowanie osiedli po�o�onych wzd�u� Modli�skiej z liniami kursuj�cymi po trasie mostu. Stanowi�oby to odpowied� na postulat naszego czytelnika z P�ud. Ten pomys� napotyka ju� jednak na op�r tych, kt�rzy pragn�, by trzy lokalne linie � 133, 152 i 214 kursowa�y tak jak dot�d, bez zmian. Nowe rozwi�zania b�d� si� wi�c rodzi�y w b�lach.
Wiadukt nad Modli�sk� - to jeden z brakuj�cych element�w trasy Mostu P�nocnego. Prace przebiegaj� tu w tempie naprawd� ekspresowym. O szczeg�y pytamy Agat� Choi�sk� z Biura Prasowego Zarz�du Miejskich Inwestycji Drogowych - Rzeczywi�cie, tempo budowy wiaduktu nad Modli�sk� jest bardzo szybkie. Gotowa jest ju� betonowa konstrukcja zachodniej jezdni, tej biegn�cej w stron� �erania. Niebawem, dos�ownie w najbli�szych dniach, b�dzie gotowa konstrukcja ze wschodni� jezdni�. Do ko�ca czerwca wiadukt b�dzie wybudowany - na jezdniach b�dzie po�o�ony asfalt, zamontowane zostan� barierki. Ten sam termin obowi�zuje wykonawc� je�li chodzi o t� cz�� mostu, na kt�rej znajd� si� tory tramwajowe, chodniki i �cie�ka rowerowa. Wszystkie elementy - maty wibroizolacyjne, torowisko, wy�o�enie kostki na �cie�ce rowerowej i chodnikach, barierki - do ko�ca czerwca. Odbiory � zar�wno wiaduktu nad Modli�sk�, jak i mostu tramwajowego, potrwaj� do ko�ca lipca. Pozostanie jeszcze do wykonania trakcja elektryczna dla tramwaj�w � za t� cz�� inwestycji odpowiadaj� Tramwaje Warszawskie. Wed�ug planu tramwaje maj� si� pojawi� na mo�cie do ko�ca tego roku.
(egu)