Harmonogram budowy metra
Janusz Romanowski, przedstawiciel konsorcjum wykonawc�w: - Obecnie rozpocz�li�my przygotowywanie dokumentacji projektowej. Za projekty stacji odpowiada ILF Consulting Engineers Sp. z o.o., a za tunele Rocksoil S. p. A. Dokumentacja przygotowywana b�dzie etapami, kt�re umo�liwi� wcze�niejsze uzyskiwanie pozwole� na budow� na okre�lone obiekty. Najszybciej powstan� te, z kt�rych w pierwszej kolejno�ci rusza� b�dzie budowa tuneli. Prace budowlane rozpoczn� si� jednocze�nie na wszystkich planowanych stacjach. W harmonogramie przewidujemy start tarcz dr���cych tunele na pocz�tku 2011 r. Do tego momentu musimy mie� gotowe wykopy stacyjne na obydw�ch ko�cach tego odcinka, czyli na Rondzie Daszy�skiego i Dworcu Wile�skim. Schemat przedstawia kierunek prac tarcz TBM, kt�re b�d� dr��y� tunele. Dwie z nich zostan� zmontowane w rejonie przysz�ej stacji Dworzec Wile�ski. Pod��a� b�d� r�wnolegle, a� do rejonu stacji �wi�tokrzyska, gdzie w przysz�o�ci b�dzie stacja przesiadkowa pomi�dzy I a II lini� metra. TBM 1, dr���ca tunel po�udniowy, zostanie zdemontowana za stacj�, gdzie spotka si� z TBM 3. Trzecia tarcza w pierwszej kolejno�ci dr��y� b�dzie tunel p�nocny od Ronda Daszy�skiego do �wi�tokrzyskiej, gdzie zostanie zdemontowana i przeniesiona na budow� po�udniowego tunelu, znowu poczynaj�c od Ronda Daszy�skiego. Przed �wi�tokrzysk� �ukiem dojdzie do tunelu pierwszej linii metra, tworz�c w ten spos�b ��cznik niezb�dny do dojazdu poci�g�w metra od strony Kabat. Centralny odcinek metra po��czy dwa brzegi Wis�y i liczy� b�dzie 6,1 km d�ugo�ci. Budowa obejmie siedem stacji: Rondo Daszy�skiego, Rondo ONZ, �wi�tokrzyska, Nowy �wiat, Powi�le, Stadion i Dworzec Wile�ski. Umowa na projekt i budow� centralnego odcinka II linii metra zosta�a podpisana z w�osko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mi�sk Mazowiecki 28 pa�dziernika 2009 r. Od tego dnia bije licznik czasu. Wykonawca zobowi�za� si� do realizacji zadania w ci�gu 48 miesi�cy. W pierwszych 300 dniach musz� zosta� wykonane wszystkie projekty budowlane, niezb�dne do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budow�. O to, czym s� tarcze TBM, spyta�em dr. in�. Wojciecha Grodeckiego z Wydzia�u In�ynierii L�dowej Politechniki Warszawskiej: - W�r�d tarcz zmechanizowanych okre�lanych jako TBM (Tunnel Boring Machine) rozr�niane s�, bior�c pod uwag� dost�p do przodka, otwarte i zamkni�te. Tunele odcinka centralnego II linii metra w Warszawie dr��y� b�d� tarcze zamkni�te wyr�wnanych ci�nie� EPB (Earth Pressure Balance). G�owica skrawaj�ca wyposa�ona jest w no�e. Obracaj�c si� jest ona jednocze�nie przesuwana do przodu za pomoc� d�wignik�w hydraulicznych. �rednica tarcz zastosowanych w Warszawie mie� b�dzie ok. 6 m. Aby obr�ci� tak� g�owic�, konieczne jest zastosowanie silnik�w du�ej mocy. Za g�owic� skrawaj�c� znajduje si� komora robocza, oddzielona pot�n� �ciank� ci�nieniow� od wn�trza tunelu - st�d nazwa tych tarcz "zamkni�ta", gdy� cz�owiek nie ma do nich dost�pu. Przy obrocie g�owicy rozmieszczone na niej no�e skrawaj� grunt, kt�ry przedostaje si� do komory roboczej poprzez otwory w g�owicy. W tarczy EPB ca�� komor� robocz� wype�nia urobiony grunt. Dociskany jest on do czo�owej �ciany gruntowej przez wspomnian� �ciank� ci�nieniow� za pomoc� d�wignik�w hydraulicznych. Urobek z komory usuwany jest za pomoc� przeno�nika �limakowego, a nast�pnie wyprowadzany na powierzchni� za pomoc� przeno�nik�w ta�mowych lub transportu ko�owego.
Andrzej Rogi�ski
Autor jest prezesem Spo�ecznego Komitetu Budowy Metra |