Prosto z mostu

Euroopóźnienia


Gdy 6 czerwca 2008 r. otwarto oferty przetargowe na budowę drugiej linii metra i okazało się, że zawierają one ceny około 6 mld zł, wobec kwoty 2,8 mld zł przewidywanej w planach budżetowych miasta, Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała, że musi się nad tym do lipca zastanowić. Do Warszawy zaczęli przyjeżdżać eksperci i doradcy, wieść bowiem o możliwości przepłacenia publicznej inwestycji w środku Europy o prawie miliard euro wzbudziła zainteresowanie na całym świecie. Nie chcę podważać sensu angażowania nowych doradców. Wobec tak pięknej katastrofy, do której doprowadzili dotychczasowi doradcy, jest to może i zasadne. Zaimponowała mi jednak niefrasobliwość pani prezydent, odkładającej w czasie decyzję, z którą można zrobić wszystko, tylko nie - odłożyć.

Budowa ma już wystarczające opóźnienie. Sięgnąłem do tegorocznych komunikatów spółki Metro Warszawskie. Jeszcze 11 stycznia podpisanie umowy z wykonawcą planowano na przełom marca i kwietnia. 19 lutego zapowiadano podpisanie umowy z wykonawcą na maj. 8 kwietnia termin składania ofert przewidywano na pierwszą połowę maja. 29 kwietnia ustalono ten termin na 26 maja. Po czym przełożono go na 6 czerwca. Już wiemy, że umowy z wykonawcą nie będzie przed lipcem.

Niestety, opóźnienia w przygotowaniach do Euro są już naszą tradycją. Dopiero 16 czerwca Ministerstwo Sportu przygotowało wykaz inwestycji gwarantowanych, mających ułatwienia proceduralne. Poprzedni wykaz, sporządzony na kolanie przez minister Elżbietę Jakubiak, zawierał 3 pozycje warszawskie: stadion, targowisko dla kupców ze stadionu i... most pieszo-rowerowy na Wiśle. Uzupełnienie wykazu było więc pilne i Mirosław Drzewiecki obiecywał je jeszcze w kwietniu.

Obecny projekt (musi go jeszcze zatwierdzić Rada Ministrów) zawiera 21 warszawskich inwestycji. Rozporządzenie powinno przyspieszyć m.in. budowę Trasy Mostu Północnego, dokończenie Trasy Siekierkowskiej i Trasy Świętokrzyskiej (od Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Zabranieckiej), przebudowę ul. Św. Wincentego oraz budowę brakującej części obwodnicy śródmiejskiej, łączącej Rondo Wiatraczna z węzłem Żaba, i budowę ul. Tysiąclecia od węzła Żaba do Wału Miedzeszyńskiego (z przerwą na Park Skaryszewski i Saską Kępę). Ma powstać nowa siedziba Komendy Rejonowej Policji przy ul. Międzynarodowej oraz nowa strażnica Straży Pożarnej w Wawrze przy ul. Tomaszowskiej. Do tego nowy dworzec Warszawa Wschodnia. No i Centrum Handlowe - mimo niektórych wypowiedzi ministra sportu targowisko pozostaje na liście.

Rozwój prawobrzeżnej Warszawy był dla mnie zawsze najważniejszym argumentem za lokalizacją tu Stadionu Narodowego. Na szczęście, do historii odeszły kuriozalne pomysły pani prezydent, z całym szacunkiem, łomiankowskie. Mam nadzieję, że teraz do historii przejdzie jej upór w przepłaceniu 3 mld zł za opóźnioną budowę metra, które jest potrzebne warszawiakom, a nie kibicom.

Maciej Białecki
Stowarzyszenie "Obywatele dla Warszawy"

www.bialecki.net.pl
5204