Ciało/umysł 2008

Od 6 do 15 czerwca w Centrum Kultury w Dawnej Wytwórni KONESER odbędzie się „7 międzynarodowy festiwal tańca współczesnego ciało/umysł 2008”. Ciało/umysł > jak tworzyć taniec w epoce kultury masowej, epoce globalizacji? > najciekawsze kierunki światowej sztuki tańca > nowa choreografia, performens, teatr postdramatyczny, taniec, nie-taniec, teoria i krytyka, taniec a nowe media > nowe polityczne, wielokulturowe, społeczne, konteksty tańca > inspiracje, emocje, przestrzeń i pole działania nowego tańca.

Po trzech latach przerwy powraca na warszawskie sceny wyjątkowy festiwal, autorskie dzieło dyrektor artystycznej, Edyty Kozak. Misją ciało/umysł jest wyszukiwanie najciekawszych nurtów polskiej i światowej sztuki tańca, prezentowanie nowych tendencji w choreografii oraz wspieranie kreatywności i progresywnych propozycji. To jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, przedstawiające zupełnie nową jakość w tańcu - sztukę, która zrywa z konwencją, otwiera na eksperymenty i prowokuje do myślenia. Tematyka tegorocznej edycji obraca się wokół powszechnej globalizacji, dialogu kultur, pytań o tożsamość oraz wpływ wymiany międzykulturowej i e/migracji na estetykę i metody pracy.

Festiwal prezentuje wybuchową mieszankę kultur. Demaskuje mity i stereotypy, konfrontuje wyobrażenia o kulturze azjatyckiej z dzisiejszą twórczością artystów z tego kontynentu. Pokazuje formy tańca i ruchu, które nie ulegają wpływom innej kultury. Zapoznaje widza z projektami współpracy artystycznej między krajami europejskimi, wreszcie pozwala samemu widzowi wziąć aktywny udział w zabawie tańcem. W tym roku udało się skupić wydarzenia festiwalowe w jednym miejscu – w rewitalizowanych przestrzeniach postindustrialnych – w nowopowstającym Centrum Kultury w Dawnej Wytwórni KONESER. Obok regularnych przedstawień, organizatorzy zapraszają do Teatru Wytwórnia na bezpłatne imprezy towarzyszące: do Salonu Veroniki Blumstein (program salonu poniżej), na Międzynarodową Konferencję Tańca Exchange/Change pod hasłem „Szukamy miejsca dla tańca” oraz narodowe lekcje tańca dla wszystkich i spotkania z artystami.

Program festiwalu:

6 i 7.06 godz. 20 - Constanza Macras /Dorky Park/ (Niemcy),
Big in Bombay. UWAGA! Spektakl zawiera odważne sceny obyczajowe Rozmach, show i adrenalina. Argentyńska choreografka mieszkająca w Berlinie, Constanza Macras, proponuje efektowną interpretację sceniczną fenomenu globalizacji. Na scenie pojawia się wybuchowa mieszanka charakterów, historii, estetyk, polityki, muzyki, tańca i opery mydlanej rodem z Bollywood.

8.06 godz. 19 - Pichet Klunchun (Tajlandia), I am a demon
Bardzo osobiste wyznanie artysty, który przez kilkanaście lat z żelazną dyscypliną trenował swoje ciało i doskonalił się w sztuce tradycyjnego tajskiego tańca masek, Kohn. Klunchun przedziera się przez folklorystyczną fasadę tradycyjnego tańca, aby u jego sedna odkryć ziarno współczesności.

9 i 10.06 godz. 19 - Dick Wong (Hong-Kong), B.O.B.* The Final Cut Zabawa w krzywe zwierciadło. Jeden tancerz rusza się, drugi opisuje ten ruch, a trzeci przedstawia swoją interpretację tego co zobaczył, bez oglądania pierwowzoru. Artyście z Dalekiego Wschodu towarzyszy dwóch polskich tancerzy. Na oczach widzów rodzi się ponadkulturowy język ciała. 11.06 godz. 19 - Helena Gołąb / Johannes M. Lerpeiss (Polska/Hiszpania), Solo meets rajtuzy Improwizacja i deja vu. Ostatnia część trylogii polskiej choreografki. Założeniem tego performensu jest ruchowa i słowna konfrontacja tancerzy z tematem głównym festiwalu, jakim jest wymiana międzykulturowa. Solo meets rajtuzy jest kolejnym z cyklu performensów, które łączy specyficzny leitmotiv - element prowokujący uczucie deja vu... Inspiracja lokalnym środowiskiem, stanowiąca istotne tworzywo tego projektu powoduje, że każdy spektakl staje się niepowtarzalny.

12.06 godz. 19 - Magdalena Chowaniec (Polska/Austria), Hold Your Horses. UWAGA! Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych Gra z konwencją, autotematyzm i głębokie, żywe emocje związane z pragnieniem samopoznania. Współczesna bohaterka pokazana w kontekście idyllicznego obrazu XIX-wiecznej wsi. Chowaniec gra młodą dziewczynę, która w bezkompromisowy sposób dąży do poznania się i odkrywa, że o jej tożsamości decydują ciało i płeć. Marisa Godoy (Szwajcaria) Radical_connector Opowieść o zaskakujących zależnościach, rządzących życiem człowieka. Wychodząc od mapy powiązań między częściami ciała, niepostrzeżenie przechodzimy do relacji między światem zewnętrznym i wewnętrznym, jednostką a społeczeństwem.

13.06 godz. 19 - Teatr Bretoncaffe (Polska), Manifest Jaszczurki
Dowcipna powiastka filozoficzna poddana zabiegom surrealistycznym układa się w wielopoziomową konstrukcję pełną ironii i autoironii. Gatunki nieustannie konfrontują się i przenikają, nie pozwalając na jednoznaczne określenie formuły spektaklu/manifestu. Magdalena Reiter (Polska/Słowenia), Forma Interrogativa Duet polskiej tancerki współczesnej i byłej primabaleriny słoweńskich scen, Mateji Rebolj. Tworzywem spektaklu są różnice pokoleniowe, kulturowe i estetyczne. Spektakl stawia pytanie nie tylko o dialog między różnymi formami tańca czy kultury, ale i o możliwość i sposób budowania dialogu w ogóle. 14.06 godz. 19 - Les SlovaKs Dance Collective (Belgia), Opening Night Grupa pracujących w Belgii słowackich artystów szuka odpowiedzi na pytanie, jak przemiany ostatnich dziesięcioleci wpłynęły na kulturę słowacką i wschodnioeuropejską. Spektakl doskonały technicznie, urzekający filigranowym stylem i wykonaniem. Łączy przyjemność estetyczną z istotnym pytaniem o stosunek do tradycji.

13 i 14.06 godz. 21 oraz 15.06 godz. 19 - Velma (Szwajcaria), Velma Superstar
Znany z niekonwencjonalnych przedsięwzięć zespół muzyczno-teatralno-taneczny tym razem bierze na warsztat zjawisko generowania kolejnych idoli i związanych z nimi rytuałów. Na scenie królują ironia i humor. Koloryt lokalny zapewnia chór trzydziestu warszawskich performerów, skompletowany specjalnie na ten występ. Partnerami zespołu są: Foundation Nestlé pour l’Art. i ProHelvetia - Szwajcarska Fundacja dla Kultury

Imprezy towarzyszące:

6-15.06 godz. 17-21 - Veronika Blumstein Saloon
Fikcyjna postać Veroniki Blumstein - polskiej tancerki i choreografki działającej w Polsce i USA – stanowi platformę do prezentacji projektów twórczych i prac w procesie zrealizowanych przez polskich i zagranicznych choreografów we współpracy z artystami innych dziedzin sztuki.

6-15.06 od godz. 17 do rozpoczęcia ostatniego spektaklu Peter Pleyer (Niemcy), Track Through Terrain / II
Przykład otwartej formy angażującej widza w miejsce profesjonalnego tancerza. Zainspirowany płynącym z odtwarzaczy MP3 głosem fikcyjnej tancerki i choreografki Veroniki Blumstein - widz eksploruje historię tańca oraz fizyczną przestrzeń festiwalowych wydarzeń i tworzy własną choreografię.

6-15.06 od godz. 17 do rozpoczęcia ostatniego spektaklu Edyta Kozak (Polska), Dancing for you for one minute...
Artystka oddaje widzowi swój czas kreacji, aby ten sam mógł stać się twórcą i tworzywem jednocześnie. Powstające jednominutowe, indywidualne etiudy widzów składają się na zbiorową tożsamość nieistniejącego autora, a dzieło nigdy nie jest zakończone, bo trwa tak długo, jak długo jest jeszcze możliwość udziału kolejnego widza.

7.06 godz. 19 - Kerstin Evert / Janine Schulze (Niemcy), Lecture Performance: „Music was my first love and dance will be my last, or: Veronika Blumstein listens to the dance and sees the music”
Spektakl w formie wykładu nt. Weroniki Blumstein i Michaela Woltersa. Blumstein to fikcyjna tancerka i choreografka, ujmująca swoim doświadczeniem najważniejsze zjawiska i postaci tańca współczesnego. Michael Wolters to młody kompozytor. Kerstin i Janine odtwarzają możliwy przebieg nietypowej współpracy tych dwojga.

10.06 godz. 20 - Dragana Bulut (Serbia), Once upon a time... and again from the beginning...
Spektakl w bezustannym procesie. Bulut w dowcipny sposób wykorzystuje schematy ciała w dążeniu do ruchu i konfrontuje jakość ruchu generowanego przez wytrenowanego tancerza i performera nie-tancerza. Eksploruje przy tym koncept „początku” i porusza kwestię obecności powtórzenia w ikonach kultury masowej.

9.06 godz. 18 - Teatr Bretoncaffe (Polska), Pokaz pracy w procesie Dla twórców Bretoncaffe taniec jest ogólną nazwą pracy nad ciałem, a praca ta zakłada potraktowanie ciała jako medium treści psychicznych. Począwszy od 2004 roku zespół systematycznie pracuje nad własną techniką pracy z ciałem, czerpiąc inspirację z psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella.

7–15.06 godz. 11 i 17 - Narodowe lekcje tańca
Narodowe lekcje tańca prowadzą zaproszeni goście: tancerze i choreografowie występujących zespołów. Lekcje są otwarte dla wszystkich i nie są nauką konkretnej techniki tańca, lecz zabawą i pracą z ikonami tańców poszczególnych krajów i regionów przetworzoną przez współczesnych choreografów. Spotkania z artystami

To jeszcze jeden sposób spojrzenia na taniec – tym razem przez pryzmat twórcy. Podobnie jak w spektaklach zderzą się tu różne kultury i sposoby myślenia. Będą zwykłe rozmowy, zaskakujące kombinacje, improwizacje i odkrywanie masek. Niektóre ze spotkań przybiorą postać artystycznej kreacji.

Centrum Kultury w Dawnej Wytwórni KONESER ul. Ząbkowska 27/31, tel. 022 394 25 69. Bilety 0-50 zł. Informacja i rezerwacja biletów: rezerwacja@cialoumysl.pl  Bilety dostępne w sieci www.ticketonline.pl w punktach sieci Empik Bileteria oraz Bileter, a także w biurze festiwalowym. Dla widzów parking na terenie Centrum Kultury w Dawnej Wytwórni KONESER. Więcej szczegółów na stronie www.cialoumysl.pl

T. Szczepański
Literatura:
A. Vetulani Wojciech Gerson, Warszawa 1952 Polski Słownik Biograficzny, T VII

11797